• Hulda

Urinvägsinfektion+knäppa läkare

Har varit hos Närakuten på Sabbatsberg idag för Urinvägsinfektion.Läkaren förstod inte varför hon skulle ta odling,hon tyckte att det var trams.Jag försökte förklara för henne att man kan ha GBS och som bara visar sig vid odling av urinen.Fick nämligen Uvi i för ca 4 veckor sedan,och även den läkaren vägrade att ta odling.Nu fick jag tjata mig till att de skulle göra detta och efter mycket om och men så skulle de göra det.....
    Min BM har sagt att man alltid ska ta odling på urinen om man har UVI.
    Hur kan det då vara att de flesta läkare vägrar att göra detta???
    Är det någon mera än jag som råkat ut för detta.
    (Är i v31)

• Svar på tråden Urinvägsinfektion+knäppa läkare
  • Hulda

Hej Sunflower
    Jag fick antibiotika första gången och även nu.

• Sunflower

Om GBS: www.vardguiden.se/Article.asp

Så länge man behandlar symtomen på UVI så är det ingen fara. Skulle du ha GBS, så tar penicillinet bort infektionen. När du avslutar penicillinkuren så finns det fortfarande GBS kvar, men de utgör oftast ingen risk (var tredje kvinna bär på GBS). Ofta är det vanliga Ecoli-bakterier som orsakar UVI.

Men jag tycker fortfarande att det är märkligt att de inte odlade. Det gör vi på alla våra patienter (och de är inte gravida ).

• Titti och mini

Tyvärr är många läkare helt outbildade gällande GBS. Fattar inte varför, m så verkar vara fallet. Även en del BM tyvärr. Superbra att du stod på dig Såklart det ska odlas, GBS måste ju behandlas både nu o under förlossningen! Idiotläkare

• Hulda

Tack tjejer för erat stöd.
    Hulda.

Svar på tråden Urinvägsinfektion+knäppa läkare