Småttingar med knapp-redan dags för tråd 3 -Välkomna!
Tack för ny tråd molly!!!
Tack för ny tråd molly!!!
Vi har det bra! Fast jag har en liten gnällig sak här hemma idag, nya tänder som gör ont ont ont.
Hur har ni det själva?
Vi var och vägde igår och lillen har gått upp 360 g på 1,5 månad, helt själv! Nu är han en stor kille, väger hela 14,1 kg.
Skönt med lite mindre kräk också molly! Det gör att man klarar de lite sämre dagarna lite bättre...
Och vilken lycka att slippa syrgasen! Stort grattis!
Vi matar med sked. Han äter helt slätmixad mat, ganska lösa i konsistensen. Enkla maträtter som kött och potatis, fisk och potatis, korv och potatis osv. Mestadels burkar blir det, allt från 6 månader till 1,5-årsburkarna (jag mixar dem ju ändå). Och ibland hemlagat. Frukt, tex äpple, kan jag skrapa men det tar sån tid så oftast kör jag burk just till mellis.
Utöver det ger jag honom en hel kaka ibland, en hel macka osv. Då sitter han och gnager och tar små små tuggor. Men det gäller att det är torrt, annars vill han inte hålla i det. Ibland vill han smaka från vår mat, det är spännande med stor gaffel och att maten ligger på en stor tallrik.
Har kommit fram till att vi inte kan dela maten i småbitar och ge honom. Då har han själv ingen kontoll över storleken och börjar hulka. Så hela saker det bara går, så att han själv kan bestämma stoleken på tuggan.
Ofta pysslar han med annat när han äter. Leker med leksaker eller tittar på en film. Nu skulle alla psykologer kasta tomater på mig om de visste detta, men nöden har ingen lag. Han har myror i baken och kan inte sitta still en enda sekund om han "bara" skulle äta.
Falska tar han inte, tyvärr. Det slutade han med vid knappa 4 månader och det har varit en del av vårt problem.
Runt 1 år var nog den absolut värsta perioden. Men så rätt som det var så vände det bara och nu är han ju 1,5 och man kan inte ana att han haft så stora problem som han haft (om man inte ser till att han äter helt slät mat och att vi matar).
Det händer fortfarande att han kräks ibland. Men han blir inte alls lika ledsen, troligtvis eftersom det inte händer så ofta. Då han kräks äter han oftast väldigt fort och har glömt av att rapa emellan. Just att rapa är superviktigt för honom, jag vet inte hur det kommer sig egentligen. Innan kunde han inte rapa utan att tömma hela magen, nu har han lärt sig.
Fråga på, jag är glad om jag kan hjälpa någon med något litet tips eller sprida lite hopp!!
Molly: Klart den ska ligga under prematur, det är väl bara min unge i det här sällskapet som räknas som fullgången...
Jag vet inte om det kan funka och om du har tid, men man kanske kan göra ett inlägg om detta under "slutna dialoger" så kanske någon moderator hajjar?
www.familjeliv.se/Forum-14-287/
Molly: I'm here! Men man vet ju inte vad man vågar skriva längre....
Gosungar: Sonen hade sond i 8 månader och jag vet inte huuur många olika tejper osv vi testade. Det som fungerade allra bäst här var en smal, i princip bara så bred att sonden kunde ligga på den, hudtejp (ex duoderm) underst. Över det använde vi fixomull, en lång remsa från öra till kinden. Det satt som berget! Den sista biten, precis vid näsan, skarvade vi på eftersom man oftast får byta den oftare. Sista månaderna struntade vi i den sista biten eftersom han aldrig drog ur sonden ändå.
Vill bara kika in och önska er alla en GLAD PÅSK!
Vilket underbart vårväder vi har, iaf här i stockholm!
Queen: Vad tråkigt! Hoppas du slipper alla påhopp och liknande nu.
Hej tjejer! Låter som att de flesta håller huvudet ovanför vattenytan i alla fall...
Här hade vi några hemska dagar förra veckan. S kräktes som en gris varenda måltid, utan synbar anledning. Jag tror att det kan ha varit tänderna...eller i alla fall försöker jag inbilla mig det. Naturligtvis var gubben bortrest då och det var bra kämpigt hemma, men vi klarade det. Nu är han bättre. Lite känslig fortfarande och jag har fått minska på maten en aning.
Förutom det kommer vi inte vidare i maten. Visst, han äter ju via munnen men det går varken framåt eller bakåt nu. Jag försöker att inte stressa upp mig och hålla fokus på att vi faktiskt klarar oss utan sond.
Igår var vi hos neurologen, den neuroläkaren snappade upp S då han var jättedålig och startade då en akututredning. Då mätte man trycket i ryggen bland annat, och det låg lite högt om än i normalspannet. Nu såg huvudmåttet bra ut och eftersom kräkningarna ändå minskat ville han avvakta med en ytterligare mätning. Även om S gjort stora framsteg, för det har han verkligen, så finns det finns en hel del som är oklart och inte helt normalt. Vi pratade lite löst om bokstavsdiagnoser men än är det för tidigt att säga bu eller bä men det finns tecken som gör oss alla lite oroade. Det kan i sin tur hänga ihop med oviljan att äta, tugga och svälja. Det känns ändå så skönt med en läkare som faktiskt ser de proeblem vi upplever. Framtiden får väl utvisa...men det är jobbigt att vänta.
Adni: Vad skönt med lite egentid! Det behöver man verkligen ibland. Och vad härligt att ni slipper ha lilltjejen uppkopplad alla timmar på dygnet. Man får se det som att det är 4 långa underbara timmar utan och inte 20 timmar med slang.
Queen: Nejdå, jag är kvar! Lillen har varit väldigt krävande senaste tiden och har krävt all min uppmärksamhet och nu är han sjuk för första gången på fem månader och tillvaron är inte rosenröd kan jag säga. Har läst men inte kommit mig för att skriva bara.
Du får se det från den ljusa sidan att din lille iaf dricker själv. Det är mer än vad min gör!
Adni: Visst var det du som undrade om airomir? Då när S hade sond var han kontant rosslig och slemmig så då gav vi honom 8 ggr/dag. Han var ju jämt sjuk också så det underlättade inte andningen. Tydligen är nebunetten värdelös för så små barn, de kan inte få ur all medicin ur den eftersom deras andetag inte är tillräckligt "djupa". Ofta hade vi bara effekt 20-30 minuter av airomiren.
Nu när S varit frisk har jag kunnat fasa ut den och till och med slutat helt med den. Och så häromdagen blev han förkyld och det var bara att börja med medicinen igen...
Hej på er!
Här hemma har lillen åter sond. Han fixar verkligen inte infektioner, inte ens en vanlig förkylning. Han vart sjuk i måndags förra veckan, han kräktes till och från hela veckan och på fredagen fick han inte behålla någonting och blev bara slöare och slöare. Då var det bara att rota fram dedär nedrans sonderna igen och sätta i en illa kvickt. Hellre det än att åka in för att få dropp, för det hade nog varit vårt enda alternativ då. Nu har vi vätskat upp honom nattetid och gett hälften av maten genom sonden och han har fått behålla allt och han är betydligt piggare Men det har lixom stannat där, han blir varken bättre eller sämre nu. Han vill äta, men kan inte. Mitt i maten blir han tungadad och har svårt att pressa ut luften och det är totalstopp i halsen (av slem) även om han gapar efter mer.
Suck, det vara verkligen inget lätt beslut att sätta dit sonden, men sjuksyrran på sjukhuset tyckte att vi gjort helt rätt och gjort allt enligt reglerna. S bästa läkare var inte där, kommer inte tillbaka förrän den 8e och då hoppas jag att han har några bra idéer. Jag är SÅ rädd att fastna i dethär igen...
Vi har jätteproblem med tandborstningen. Lillen får kväljningar och kräks när jag försöker få in tandborsten i munnen. Stoppar han själv in den funkar det bra, men då har han å andra sidan kontroll över läget. Han är ju jättekänslig i munnen och man får absolut inte vara där och pilla. Men han kan ju inte borsta tänderna själv så det är lite si och så med tandborstning här hemma.
Har era barn missfärgade tänder? Tänkte på alla kräkningar som ändå borde fräta en hel del på de små bissingarna...?
Adni: Vi har en liten ryggsäck till vår pump, och den fick nog S när han var dryga året och vi skulle prova kontinuerlig matning. Pump och påse får plats bra i den men själva ryggsäcken känns ändå inte så stor.
Vad har ni för pump?
Klara: Han hade den ett par gånger och det funkade okej. Han kröp vid den tiden och det blir ju lätt lite tokigt med ryggsäck när de inte är upprätta. Men det är klart, hela paketet väger ju lite och det krävs kanske en del styrka av barnet.
Undra om ryggsäcken vi har inte är från fresenius kabi, precis som er...
Adni: Vet inte vad ni använder er av för mat, om den kommer färdig i påse...men en tanke kan ju vara att inte ha full matmängd i ryggsäcken för att göra den lite lättare.
Jag tror tvärtom att det blir lättare när de går och står än när de kryper. Ryggsäcken har ju en tendens att falla åt sidan när de kryper och jag tror vikten blir bättre fördelad när de är upprätta.