• Pappatilltwins

Levain bröd... flera här??

Jag har sedan en tid bakat mer och mer bröd.

Är det fler här som bakar med vildjäst, surdegar osv?

• Svar på tråden Levain bröd... flera här??
  • e girl
    Pappatilltwins skrev 2009-03-17 16:14:40 följande:
    Jag har sedan en tid bakat mer och mer bröd.Är det fler här som bakar med vildjäst, surdegar osv?
    Jag är van brödbakare men nybörjare på surdeg. Har en rågkultur i kylen efter mitt första surdegsbak. Baket gick så där...supergod smak men platt.
    Hur går det för dig?
  • Pappatilltwins

Det har gått över förväntan.
    Gjorde mina första levain idag på viltjäst. Skitkul...
    Bara krav-produkter i brödet och det smakade jättebra.

Önskar dock att jag hade jäskorgar osv..
    Får bli till att handla när tillfälle ges

• vintjej

Jag bakar med surdeg. Ambitionen är att helt skippa jäst, men jag har svårt att hitta någon receptskiss för hur man byter ut jäst mot surdeg i vanliga brödrecept.
    Hur som helst så provar jag mig fram. Vita bröd är enkla tycker jag, men har svårare med bröd som t ex kavring. Dock har jag nu förstått ungefär hur man ska baka en kavring med surdeg. Vet någon var man kan hitta recept på en vetedeg med surdeg?

• Pappatilltwins
    vintjej skrev 2009-03-18 23:56:24 följande:
    Jag bakar med surdeg. Ambitionen är att helt skippa jäst, men jag har svårt att hitta någon receptskiss för hur man byter ut jäst mot surdeg i vanliga brödrecept. Hur som helst så provar jag mig fram. Vita bröd är enkla tycker jag, men har svårare med bröd som t ex kavring. Dock har jag nu förstått ungefär hur man ska baka en kavring med surdeg. Vet någon var man kan hitta recept på en vetedeg med surdeg?
    Det är bara att göra vetesurdeg istället för vanlig surdeg.

prova googla på vetesurdeg. Annars har ju pain de martin en del recept på olika bröd. Både med surdeg eller jäst
  • vintjej
    Pappatilltwins skrev 2009-03-19 09:20:14 följande:
    Det är bara att göra vetesurdeg istället för vanlig surdeg.prova googla på vetesurdeg. Annars har ju pain de martin en del recept på olika bröd. Både med surdeg eller jäst
    Jag menar vetebrödsdeg, bullar alltså.:) Jag är inte lika fräslt på Martin som alla andra, men har kollat där. Han har mig veterligen bara bakat bullar på vildjäst.Vetesurdeg har jag förstås redan.;)
  • Pappatilltwins

Ok. eftersom du skrev vetebröd trodde jag vanligt vetebröd. ;)

Bullar är ju eg bara vanligt vitt bröd smaksatt med kardemumma, smör och lite socker.

Har du provat att göra det på vetesurdeg? Tänkte vad du fick för resultat.
    Fast just bullar äter inte vi så ofta så då bakar jag på vanlig jäst.

• vintjej
    Pappatilltwins skrev 2009-03-19 14:19:37 följande:
    Ok. eftersom du skrev vetebröd trodde jag vanligt vetebröd. ;)Bullar är ju eg bara vanligt vitt bröd smaksatt med kardemumma, smör och lite socker.Har du provat att göra det på vetesurdeg? Tänkte vad du fick för resultat.Fast just bullar äter inte vi så ofta så då bakar jag på vanlig jäst.
    Jo, insåg att jag var lite otydlig där. Har inte provat att göra på vanlig vetesurdeg än, osäker på hur mycket man ska ha till en vanlig sats. Jag får väl experimentera lite. Vor ju sysst om bullarna blev saftigare och man kunde minska ner på smöret i degen.
  • Pappatilltwins
    vintjej skrev 2009-03-19 14:23:18 följande:
    Jo, insåg att jag var lite otydlig där. Har inte provat att göra på vanlig vetesurdeg än, osäker på hur mycket man ska ha till en vanlig sats. Jag får väl experimentera lite. Vor ju sysst om bullarna blev saftigare och man kunde minska ner på smöret i degen.
    Mindre smör.... är du tokig ;)
    Det är ju det som är det fina med bullar haha

BErätta gärna hur det går om du provar.
Svar på tråden Levain bröd... flera här??