• Askungen

Vilket träslag passar bäst till ett björkgolv? Bild finns i mitt galleri

Vi har precis köpt ett hus och i vardagsrummet ligger ett fint björkgolv. Vi ska åka ner till Ikea och handla en massa möbler, bla ett nytt matsalsbord.
    Jag undrar om man kan bryta och ha tex ek möbler trots att golvet är så ljust? Vi funderar på att ev. köpa ett likadant matbord, Norden (finns på Ikea), som förra ägarna hade. Bild på vardagsrummet finns i mitt galleri.(obs inte mina möbler)

Tips mottages gärna!!

• Svar på tråden Vilket träslag passar bäst till ett björkgolv? Bild finns i mitt galleri
  • Thelonius

Snyggt golv! Jag tycker faktiskt att man kan ha vilket träslag som helst till golvet, men tror att det kan bli snyggt att bryta av med ett bord i ek.

• Askungen

Helst skulle jag vilja ha en matsalsmöbel i ek, men jag blir osäker om det passar. Jag tänker på att det kanske är snyggare om man har björk så att allt blir mer enhetligt. Ursch, så svårt det är att bestämma sig. Men bordet som förra ägarna hade passar ju väldigt bra tycker jag.

• Thelonius

Jag håller med om att det förra bordet passar bra men det blir lite mesigt med allt i björk. Golvet och möblerna flyter nästan ihop.

• Sparvöga

Det var ett väldigt fint golv! Och jag tycker absolut att du kan ha ekmöbler till det.

• Auro

Ek är så tjusigt träslag! Men esteten i mig vrålar NEJ - det är så fult att blanda olika träslag! Det ser billigt och ogenomtänkt ut.

• väntar o längtar

Oki här kommer jag med mina förslag!

Vi har björkgolv i hela huset förutom där vi har klinker. Till det har vi ekmöbler och köksluckor i amerikansk al (ser ut som ek fast lite varmare ton). Bildbevis på att det blir bra finns i mitt galleri.

• väntar o längtar

Auro

Titta på mina bilder och säg om det ser billigt ut. Obs, jag är genuint nyfiken för jag har aldrig fått den kommentaren.

• väntar o längtar

Askungen

Är du säker på att det är björkgolv? Ser mer ut som ask...

• Askungen

Väntar och längtar: Jo, det är björkgolv. Det sa båda ägarna och mäklaren. Vi har jus sett golvet själva också. Men ask är det ännu ljusare än björk?

• väntar o längtar

Ja, plus att det är lite mer "livligt" i mönstringen.

• Sparvöga

väntar o längtar - jag kikade in i ditt galleri - himlarns vad fint ni bor! Och visst passar träslagen mot varandra!

Askungen - på bild såg det ut som om ert golv inte är jämnljust, utan att det är lite kontraster i det med lite mörkare inslag. Med tanke på att ek brukar gulna en aning med tiden, så tror jag inte att golv och möbler kommer skära sig mot varandra alls. Inte vad jag kan avgöra av bilden iaf. Det är i alla fall min åsikt.
    Jag ser iofs heller inga problem med att blanda ett par olika träslag med varann. Eller färger och texturer för den delen. Ett rum som enbart går i en ton och med samma material, utan några avbrytningar eller komplement, har en förmåga att bli ganska trist i mina ögon.

• väntar o längtar

Tackar Sparvöga!

Svar på tråden Vilket träslag passar bäst till ett björkgolv? Bild finns i mitt galleri