• kitty79

Rörliga motiv ,inställningar , Nikon ?

Hej ,, jag skulle behöva lite handfasta råd ,, jag har läst min handbok till min kamera men får ändå inte riktigt till det ,,, jag har en Nikon p80 som går att justera manuellet en hel del tex ,slutare ,bländare och så vidare ,,, till saken hör att jag fotar mest rörliga motiv , tex hunden som dessutom är svart/vit.

Jag begriper ju att jag kan justera skärpedjupet i bilden och exprimenterar en hel del med de olika inställningarna , men om jag tex ska fota min hund i "fartiga" bilder och vill undika att han blir extremt suddig - ja då måste jag ju ha en kort slutartid eller ?

tex så har jag et läge på kameran under P* då står det tex så här 1/30 F2,8 och den intervallen kan jag ju justera -men vad är en bra sådan intervall ?

Förstår att det kan vara en svår fråga att svara på ,, men om någon förstår vad jag menar skulle jag bli så glad ,,
    har en fråga till om det är dåligt ljus ute ,, tex molning och grått finns det något sätt att fixa inställningarna i kameran för att bliderna inte ska bli så fruktansvärt korninga ? och "trista" har även det problem om jag tex ska fota inne i skogen ....

• Svar på tråden Rörliga motiv ,inställningar , Nikon ?
  • R Franklin

Det beror på hur du vill ha bilden och hur snabb din hund är. Varför inte bara testa sig fram?

• f1carbon

Ställ kameran i sportläge.

Slutartiden bör vara kortare än1/400 helst 1/1000 för att det inte ska bli suddigt.

Orsaken till att korten blir gryniga är att det är för mörkt,
    kameran höjer iso-talet och då blir det grynigt.

Litet skärpedjup (stor bländare F1,4)= kort slutartid

Stort skärpedjup(liten blädare F11) =lång slutartid

• kitty79

Okej så då bör jag testa med så stor bländare som möjligt då ,,
    Tackar för förklaringen

• Mjolle

Jag säger totalt tvärtom. Om du vill ha fartkänsla i farten skall du inte ha för kort slutartid.

1/400 eller 1/1000 kommer frysa bilden helt. Det blir skarpt, men fryst.

Prova att ha 1/50 eller ännu längre, sätt dig på knä eller huk och panorera. Följ hunden med kameran och knäpp bilder när han/hon springer. Med lite övning blir hunden skarp och bakgrunden suddig, mycket snyggt. :)

• Vix

Bra tips

(¯`°?.¸ ♡Mamma till världens underbaraste barn, Hampus¸ Filip & Irma ♡ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Rörliga motiv ,inställningar , Nikon ?