• Anonym (M)

Vad gör man när man mår dåligt men inte har råd med sjukskrivning?

Anonym mamma38 skrev 2025-06-10 13:08:36 följande:

Hej,

Jag förstår dig mycket väl. Jag sitter i samma sits. Jag tjänar +80 000 kr i månaden, och skulle enbart få ut en spottstyver av det om jag sjukskrev mig (skulle få ut långt under 80 % av min lön...). Har ingen möjlighet att klara av hus, fjällboende, bil och allt annat som hör till de månatliga utgifterna. Är dessutom ensamstående med 2 tonåringar. Men jag mår så dåligt att jag håller på att gå upp i limningen. Vet inte vad jag ska ta mig till. Att sjukskriva sig skulle innebära att räkningarna läggs på hög och problemen växer.

Suck...

Är du ironisk eller?
  • Anonym (M)
    Anonym mamma38 skrev 2025-06-10 13:32:09 följande:
    Nej, är du? Även höginkomsttagare kan må dåligt och ha svårt att klara sin vardag, är väl självklart. 

Visst kan de det. Men du har ju råd att vara sjukskriven. Så gnäll inte över det. 

• Anonym (M)
    Anonym mamma38 skrev 2025-06-21 02:43:38 följande:
    OMG, du är ung misstänker jag. Återkom när du gått igenom en skilsmässa och står själv kvar med alla utgifter för ett tidigare gemensamt boende. Oavsett inkomst så tror jag du förstär att det ör otromigt tufft både ekonomiskt och känslomässigt. Tänk om vi kvinnor kunde lyfta och hjälpa varandra istället för att stjälpa och tynga ner...

Du kan sälja både hus och fjällstuga. Du är inte fattig, du har för höga kostnader. Det är ett val du gjort. 

• Anonym (M)
    Anonym (Rick) skrev 2025-06-21 09:02:28 följande:
    Även inkomsten är ett val. Bra jobbat av henne som gör 80+.

Ja, fast hon verkar inte kunna hushålla med pengarna. 

Så frågan är hur smart hon egentligen är. Om det nu inte bara var för att provocera. Eller ironiskt. 

Svar på tråden Vad gör man när man mår dåligt men inte har råd med sjukskrivning?