Vad gör man när man mår dåligt men inte har råd med sjukskrivning?
Egentligen ska alla människor klara sig enkelt på 20000 i månaden också. Den som inte klarar det på 20000 har i praktiken samma problematik med att hålla i pengar som den med 80K.
Håller med. Folk pratar som om höginkomsttagare var någon unik varelse som badar i pengar ? Troligen har en med högre inkomst högre löpande omkostnader. Buffert och sparande blir då troligen linjärt och relativt inkomst. Varför skulle det vara så sjukt mycket svårare för en med 25tkr i lön att spara undan 6 månadslöner på 125 tkr jämfört med en med 80tkr i lön som ska spara undan nästan en halv miljon. den med högre omkostnader har dock ofta en möjlighet att över överskådlig tid downsiza kanske boende bil osv och få ner sina kostnader avsevärt om krisen slår till. den möjligheten finns troligen inte för den med lägre inkomst.
Jag är själv höginkomsttagare och har separerat vilket är otroligt hårt slag mot de flestas ekonomin och jag fick ställa om det mesta i mitt liv för att ha råd att bo kvar då jag prioriterade det och fick använda alla mina sparpengar under övergångsperioden. Krisen kom som jag byggt en buffert till. Nu behöver jag dock bygga upp en ny buffert innan en annan kris kan slå. Oroar mig självklart att inte ha tryggheterna just nu att kunna bli sjuk eller bli av med jobbet.