• Berenike

fjortisar...

stod och köade...två fjortisar (fast dom kan h a varit 12-16, svårt att se) pratade om allt möjligt, ganska högt så det var svårt att inte höra 99% av konversationen, en del av samtalet verkade utspela sig kring "...åhh,, jag tappade ju matlusten alltså, det satt ju en sån där pojke med downs syndrom med sin morsa på kafeet och dreglade...äckligt"

ehh..jag kanske inte var världens mest vältaliga som tonåring men inte fan hade jag uttryckt mig så nedsättande...blev illa till mods

• Svar på tråden fjortisar...
  • miniinatta

nej .. Så säger man inte ! jag hade sakt till dom ..

• liag

Jag är mest imponerad över att de sa Downs syndrom, de flesta i den åldern (i övriga åldrar också) ett annat ord för Downs syndrom så ett plus i alla fall.
    Sedan kan man ju undra vad de lär sig i hemmet eller i skolan.
    Inte är det om verkligheten i alla fall.

• Kopparkruka

Och personer med Downs Syndrom dreglar inte!

Min bror har Downs och många av hans vänner med. Har svårt att förstå att någon skulle uppleva dem som äckliga! Visst, de ser annorlunda ut men that's it.

• Raka Pungen

Jag hatar fjortisar.

Men jag tycker också det kan vara äckligt att se personer med downs i restauranger, ifall de dregglar och äcklar sig med maten. Säger inte att alla gör det, men har sett det flera gånger och det är bara osmakligt och äckligt.

Och sånt måste man få prata om med sina kompisar.

• Kopparkruka

Raka Pungen skrev 2009-03-25 12:08:36 följande:

Jag hatar fjortisar.Men jag tycker också det kan vara äckligt att se personer med downs i restauranger, ifall de dregglar och äcklar sig med maten. Säger inte att alla gör det, men har sett det flera gånger och det är bara osmakligt och äckligt. Och sånt måste man få prata om med sina kompisar.
    Personer med Downs Syndrom dreglar inte?! Förstår inte var ni får det ifrån! Då har ni tagit fel på handikapp.
  • Raka Pungen
    Kopparkruka skrev 2009-03-25 12:11:31 följande:
    Raka Pungen skrev 2009-03-25 12:08:36 följande: Personer med Downs Syndrom dreglar inte?! Förstår inte var ni får det ifrån! Då har ni tagit fel på handikapp.
    Påstår du alltså att jag ljuger?
    Jag har sett det med egna ögon flera gånger. Som sagt, inte alla, men många exempel. Varför skulle folk med Downs inte kunna dregla?
  • Kopparkruka

Raka Pungen skrev 2009-03-25 12:13:54 följande:

Påstår du alltså att jag ljuger?Jag har sett det med egna ögon flera gånger. Som sagt, inte alla, men många exempel. Varför skulle folk med Downs inte kunna dregla?
    Det är väl klart att de KAN dregla, men det var inte det som detta handlade om. Du skriver att "de dregglar och äcklar sig med maten". Men det är inget som säger att just personer med Downs Syndrom dreglar mer än någon annan eller för den delen skulle ha sämre bordsskick. Barn, visst, men inte mer än något annat barn.
  • Flisan83

Vad är det för fel på fjortisar säger jag? {#lang_emotions_wink}
    Jag håller med Kopparkruka. Jag har då inte sett människor med Downs syndrom som sitter och tokgregglar (jobbade med ungdomar med den diagnosen) Dock så vet jag att psykist sjuka dreglar en jävla massa.
    Men det gör jag oxå när jag sover....

www.gammalfjortis.se ☆ ♥ Elias ♥ Elliot ♥ Melker ♥
  • Kopparkruka
    Flisan83 skrev 2009-03-25 12:22:01 följande:
    Vad är det för fel på fjortisar säger jag? Jag håller med Kopparkruka. Jag har då inte sett människor med Downs syndrom som sitter och tokgregglar (jobbade med ungdomar med den diagnosen) Dock så vet jag att psykist sjuka dreglar en jävla massa.Men det gör jag oxå när jag sover.... 
    Tack!

Jo, jag dreglar också när jag sover. Och det kan säkert en person med Downs också göra
Svar på tråden fjortisar...