• Berenike

fjortisar...

stod och köade...två fjortisar (fast dom kan h a varit 12-16, svårt att se) pratade om allt möjligt, ganska högt så det var svårt att inte höra 99% av konversationen, en del av samtalet verkade utspela sig kring "...åhh,, jag tappade ju matlusten alltså, det satt ju en sån där pojke med downs syndrom med sin morsa på kafeet och dreglade...äckligt"

ehh..jag kanske inte var världens mest vältaliga som tonåring men inte fan hade jag uttryckt mig så nedsättande...blev illa till mods

• Svar på tråden fjortisar...
  • Raka Pungen

Bara för att din brorsa har Downs betyder det inte att du är den enda som observerar saker om dem.

Jag har jobbat på restaurang och aldrig sett någon "normal" människa dreggla och ha sig, medan jag flera gånger sett bl.a personer med downs (men också personer med andra handikapp) dreggla.

Sen var ditt citat felaktigt. Du påstår att jag skriver "de dreglar och äcklar sig". Det stämmer inte, jag skrev att "jag tycker det är äckligt ifall de dreglar och äcklar sig". STOR skillnad dår hörru!

• Kopparkruka

Raka Pungen skrev 2009-03-25 12:28:42 följande:

Bara för att din brorsa har Downs betyder det inte att du är den enda som observerar saker om dem.Jag har jobbat på restaurang och aldrig sett någon "normal" människa dreggla och ha sig, medan jag flera gånger sett bl.a personer med downs (men också personer med andra handikapp) dreggla.Sen var ditt citat felaktigt. Du påstår att jag skriver "de dreglar och äcklar sig". Det stämmer inte, jag skrev att "jag tycker det är äckligt ifall de dreglar och äcklar sig". STOR skillnad dår hörru!
    Min bror har flera vänner med Downs, jag har jobbat som assistent och ledsagare till personer med Downs. Jag vet vad jag pratar om.
    Du å andra sidan, hur kan du vara så säker på att de personer som du påstår dig ha sett, verkligen har Downs Syndrom och inte ett handikapp som du tycker påminner om detta?
  • Raka Pungen
    Kopparkruka skrev 2009-03-25 12:48:36 följande:
    Raka Pungen skrev 2009-03-25 12:28:42 följande: Min bror har flera vänner med Downs, jag har jobbat som assistent och ledsagare till personer med Downs. Jag vet vad jag pratar om. Du å andra sidan, hur kan du vara så säker på att de personer som du påstår dig ha sett, verkligen har Downs Syndrom och inte ett handikapp som du tycker påminner om detta?
    Som du själv vet så har de flesta personer med Downs Syndrom ett ganska speciellt utseende. Sedan har jag gjort annat än jobbat på restaurang, har aldrig varit personlig assistent men däremot jobbat på instanser där man dagligen har med barn med olika handikapp och funktionshinder att göra, så jag vet nog också vad jag talar om.

Tycker det är ganska patetiskt av dig att börja försöka bevisa att jag har fel, bara för att du vill försvara din bror som har DS.
    Jag HAR sett flera personer som HAR DS dregla och häckla sig med maten. Det är ett faktum du inte kan förneka eller ta ifrån mig. Därmed har jag aldrig sagt något om att det är så majoriteten av personer med DS är, allt jag sa var att jag förstår vad fjortisarna i TS menade, ifall personen ifråga dreglade.

Herregud att du kan vara så känslig och genast bli så defensiv.
  • Berenike

de får väl tycka vad de vill...men de pratade högt om detta på allmäna utrymmen och jag kanske är en surkärring men jag tycker det låter illa

• Du jag och vi
    Berenike skrev 2009-03-26 12:03:12 följande:
    de får väl tycka vad de vill...men de pratade högt om detta på allmäna utrymmen och jag kanske är en surkärring men jag tycker det låter illa
    Jag håller helt med dig...
  • Raka Pungen

Hade du tyckt det lät lika illa om de hade pratat om en alkis som satt och dreglade?

Såna kommentarer hör man nämligen jämt och ständigt, och det verkar ingen reagera på eller blir upprörd över. Eller är det så att pundare och alkisar är avskum man får säga vad som helst om?

• Du jag och vi

Jag tycker inte att man ska komentera andra människor alls...Varför ska man göra de? Spelar ingen roll om de har handikapp eller är alkisar!
    Alla har vi ju några brister... Ingen är perfekt..

• Berenike

Hade du tyckt det lät lika illa om de hade pratat om en alkis som satt och dreglade?

Såna kommentarer hör man nämligen jämt och ständigt, och det verkar ingen reagera på eller blir upprörd över. Eller är det så att pundare och alkisar är avskum man får säga vad som helst om?

ja, jag hade faktiskt tyckte det var lika illa, jag sa ju att jag är en surkärring;)...att högt deklarera nedsättande kommentarer om andra människor är jävligt barnsligt

• Mieria

Snacka om att halka ifrån ämnet. Skit i vem som dreglar eller inte. Kan vi inte bara inse att det är äckligt att dregla vid matbordet oavsett vem som gör det och varför? Det TS blev illa berörd av var fjortisarnas sätt att uttrycka sig. Visst får man prata med sina kompisar om vad man vill men allt har sin plats. Om man väljer att högt och tydligt säga saker så får man väl acceptera att folk som hör har en åsikt om vad som sägs. Svårt. Nej.

• Raka Pungen
    Mieria skrev 2009-03-27 13:41:29 följande:
    Snacka om att halka ifrån ämnet. Skit i vem som dreglar eller inte. Kan vi inte bara inse att det är äckligt att dregla vid matbordet oavsett vem som gör det och varför? Det TS blev illa berörd av var fjortisarnas sätt att uttrycka sig. Visst får man prata med sina kompisar om vad man vill men allt har sin plats. Om man väljer att högt och tydligt säga saker så får man väl acceptera att folk som hör har en åsikt om vad som sägs. Svårt. Nej.
    Det är väl självklart att alla får ha en åsikt oavsett vad som sägs och hur det sägs? Men detta är ett diskussionsforum, inte ett medhållsforum.
  • Surtanten1

men herregud!
    Ni som tycker att det är äckligt mer personer som har Downysndrom eller andra som dreglar och har sig för att de har ett handikapp.
    Sluta glo på dem då om det är så äckligt!
    De är också människor och ska behandlas med respekt precis som alla andra.

Sen om man är en fullt funktionell människa som sitter och snyter ut halva innehållet inne på restauranger borde skämas. Men detta var ett sidospår! :)

• Mieria

Raka Pungen skrev 2009-03-27 14:01:35 följande:

Det är väl självklart att alla får ha en åsikt oavsett vad som sägs och hur det sägs? Men detta är ett diskussionsforum, inte ett medhållsforum.
    *styrkekjamar*
Svar på tråden fjortisar...