• fruganL

Huskur mot hosta?

Jag hostar. Massor!

Från så länge jag kan minnas har jag haft en otrevlig rethosta i kombination med varje förkylning. För runt tio år började det eskalera och för sju-åtta år sedan var det som värst. Då hostade jag ungefär två veckor, varav de mittersta fem dagarna var i princip sömnlösa och jag hostade tills jag kräktes ett par gånger varje natt. Nu har det minskat, så jag sätter bara igång kräkreflexen någon gång nu och då.

Jag har spenderat åtskilliga pengar upp till högkostnadsskydd och sen vidare för att ta reda på felet. Jag har inte astma (men jag har provat inhalator) jag har inte allergi (men jag har fått allergitabletter). Jag har provat alla hostmediciner som finns att köpa receptfritt på apoteket, jag har halstabletter från usa, jag har haft hostdroppar från tyskland. Jag har gått igenom stora delar av det receptbelagda sortimentet också vid det här laget och där hittat två fungerande preparat. Det ena är Cocillana etyfin, men eftersom jag inte tål morfin så gick jag från "hostar så mycket att jag inte sover och därför inte kan jobba" till "mår så illa att jag inte sover och därför inte kan jobba". Den andra minns jag inte vad den heter, för när jag ville fylla på mitt recept så fanns den inte kvar. Borta.

Så nu är det linement på bröstkorgen, honungsvatten i handen, eventuellt en halstablett, och sen lägga sig så fort hounungen är urdrucken (och tänderna borstade) och hoppas att jag hinner somna innan hostan sätter igång.

I natt la jag mig tolv och gav upp ett. La mig halv två och sov till fyra. La mig fem och ptja...La mig sex och sov till nio. Jag är trött, jag vill sova. Framför allt vill jag inte missa jobbet bara för en sån skitsak som en hosta.

Så ge mig huskurer!
    Framför allt såna som är lämpliga för gravida, eftersom det är min nuvarande status, men även såna jag kan spara på till en regnig icke-gravid hostkväll.

• Svar på tråden Huskur mot hosta?
  • izzaizzaizza

hej
    jag vet inte om detta fungerar på dig men i natt när min son fick en hemsk hosta som han inte kunde somna ifrån gjorde jag en liten huskur.
    Han blev direkt av med hostan och somnade om utan att hosta mer.
    Han är 8år och förkyld .

Lägg 5 halstabletter i en kopp m hett vatten och rör runt till de smälter.
    Andas in ångorna medans vattnet svalnar lite.
    Drick det så fort det är lagom varmt för att kunna drickas.

Detta har du kanske redan provat men för sonen funkade det perfekt.

• fruganL

Har inte smält ner halstabletter så...men har haft i munnen och druckit varmt, så halstabletten smält när jag druckit...Hinner ofta med två tabletter. Som allt annat lindrar det så jag kan somna, men vaknar efter ett par timmar igen.
    Värt att testa! Vilken sorts halstabletter hade ni?

• izzaizzaizza

såna där vita/ genomskinliga runda vanliga...
    stora som en 50öring ca

• isisisis

Emsertabletter (rosa halstabletter i ask) smälts i varnm mjölk och dricks.

Eller honung.I te eller mjölk.

Kännt sedan urminnes tider,fortfarande säger endel läkare att det är bättre än hostmedicin.

• fruganL

Honung i te eller mjölk funkar i vaket tillstånd i 20 minuter ungefär. Sover jag tungt så kan jag sova hostandes i två timmar och vakna med öm hals. Men får sova i alla fall.

Rosa halstabletter och vita femöringstabletter ska inköpas och nersmältas!

• Lyccta

Färskt ingefärs the

skär tunna skivor av en färsk ingefära,
    lägg i varmt vatten ett tag och ta sedan ur dem,
    kan vara mjölk och socker i om man tycker det är gott

färsk ingefära är bra vid förkylning öht.

• Lyccta

annars noskapin hostdämpande medicin på natten

• fruganL

Har som sagt gått igenom apotekets recpetfria sortiment - det var längesen Noskapin gav ens lindrig effekt...men gick dit idag igen och sa inget om det förflutna. Förklarade att jag hade en irriterande hosta och behövde något vanligt hostdämpande och något slemlösande, sa att jag var gravid så jag ville ha hjälp att plocka ut något. Fick såklart Noskapin och Bisolovon och jah... desperat som jag är så försöker jag gärna igen.
    Så nu går kuren på just de preparaten, Senega, samt honungsvatten.

Färsk ingefära är inget jag har provat. Vet att det ska fungera för att inte bli förkyld, men som hostdämpande? Helt klart värt ett försök!

• Lyccta

hostdämpande, illamående dämpande...ja ingefära är roten till allt gott haha,
    åtminstånde värt ett försök

noskapin smakar så dåligt tycker vi här hemma... men det fungerar hos oss

Svar på tråden Huskur mot hosta?