• fruganL

Huskur mot hosta?

Jag hostar. Massor!

Från så länge jag kan minnas har jag haft en otrevlig rethosta i kombination med varje förkylning. För runt tio år började det eskalera och för sju-åtta år sedan var det som värst. Då hostade jag ungefär två veckor, varav de mittersta fem dagarna var i princip sömnlösa och jag hostade tills jag kräktes ett par gånger varje natt. Nu har det minskat, så jag sätter bara igång kräkreflexen någon gång nu och då.

Jag har spenderat åtskilliga pengar upp till högkostnadsskydd och sen vidare för att ta reda på felet. Jag har inte astma (men jag har provat inhalator) jag har inte allergi (men jag har fått allergitabletter). Jag har provat alla hostmediciner som finns att köpa receptfritt på apoteket, jag har halstabletter från usa, jag har haft hostdroppar från tyskland. Jag har gått igenom stora delar av det receptbelagda sortimentet också vid det här laget och där hittat två fungerande preparat. Det ena är Cocillana etyfin, men eftersom jag inte tål morfin så gick jag från "hostar så mycket att jag inte sover och därför inte kan jobba" till "mår så illa att jag inte sover och därför inte kan jobba". Den andra minns jag inte vad den heter, för när jag ville fylla på mitt recept så fanns den inte kvar. Borta.

Så nu är det linement på bröstkorgen, honungsvatten i handen, eventuellt en halstablett, och sen lägga sig så fort hounungen är urdrucken (och tänderna borstade) och hoppas att jag hinner somna innan hostan sätter igång.

I natt la jag mig tolv och gav upp ett. La mig halv två och sov till fyra. La mig fem och ptja...La mig sex och sov till nio. Jag är trött, jag vill sova. Framför allt vill jag inte missa jobbet bara för en sån skitsak som en hosta.

Så ge mig huskurer!
    Framför allt såna som är lämpliga för gravida, eftersom det är min nuvarande status, men även såna jag kan spara på till en regnig icke-gravid hostkväll.

• Svar på tråden Huskur mot hosta?
  • fruganL

Det är ingen sugtablett! *flinar*
    Har inte känt någon direkt smak av den vad jag minns...koffeintabletter däremot, de smakar äckligt hur mycket vatten man än har. (Men det tar jag nu inte, och har aldrig provat mot hosta märk väl! Haha)

• Lyccta

haha, noskapin FLYTANDE vännen har ett yngre barn, dem får man inte ge tabletterna :)

• fruganL

Jaha, ja den har jag ju faktiskt inte provat så det kan jag inte säga något om.
    Jag skyller min korttänkthet på att jag inte fick sova i natt på grund av just den där förbannade hostan.

Men hostmedicin ska smaka äckligt vet du väl. Det påskyndar viljan att bli frisk, till skillnad från god medicin som kan dröja ut sjukdomen både länge och väl. Det säger i alla fall Polgara i Sagan om Belgarion, och jag tror henne så väl så!

• Lyccta

Jag läser till ssk och :
    en kapsel ger bättre smärtlindring är ett piller trotts samma dos
    en spruta ger bättre smärtlindring är en kapsel trotts samma dos
    och en spruta som gör ont, ger bättre smärtlindring är en som inte gör ont, trots samma dos....

tankens kraft är outgrundlig

fruganL skrev 2009-03-18 18:04:27 följande:
    Jaha, ja den har jag ju faktiskt inte provat så det kan jag inte säga något om.Jag skyller min korttänkthet på att jag inte fick sova i natt på grund av just den där förbannade hostan.Men hostmedicin ska smaka äckligt vet du väl. Det påskyndar viljan att bli frisk, till skillnad från god medicin som kan dröja ut sjukdomen både länge och väl. Det säger i alla fall Polgara i Sagan om Belgarion, och jag tror henne så väl så!
  • mimmi 1

färsk ingefära har du fått tips om, men även i pulverform, alltså kryddan ingefära är jättebra mot hosta...det blir likso mer koncentrerat då... rör bara ut i vattnet och drick...

• Confetti

TS- jag har samma hostproblem som du är det är verkligen hemskt. HAr varit förkyld i omgångar sedan i höstas och hostan går aldrig över.Hostar mig igenom nätterna och är helt slut på dagarna. Börjar hosta när det är som mest opassande, typ kundmöten på jobbet.

Jag har Pulmicort, Bricanyl, Mollipect, Cocillana, receptfrimedicin samt en hög halstabletter och tesorter. Ingenting hjälper. Min läkare tror det är astma, men astmamedicinen hjälper inte.

Ang varm mjölk. Kanske hjälper mot torrhosta, men om det är slem som skall upp så blir det värre. min kollega tipsade mig om ångbad med peppermyntsolja. Kan kanske vara något.

Hade acetylcystein ett tag och den hjälpte men jag fick ont i magen. Har du testat den?

• fruganL
    Confetti skrev 2009-03-20 10:07:10 följande:
    Hade acetylcystein ett tag och den hjälpte men jag fick ont i magen. Har du testat den?
    Nej vad är det, hur får man tag på det?

Har lagt ner sjuka mängder på läkarvård och mediciner....och träffat många idioter..fick en asmamedicin som är svindyr innan jag ens hade undersökt om jag hade astma...nästa läkare blev skitsur på mig att jag tog den för jag hade ju inte astma...MEN de skrev ju ut den och sa åt mig att ta den!

Det "roligaste" var nog när jag var hos en läkare som tyckte jag var en överkänslig tonårsbrud som sökte hjälp för att jag var förkyld. Förkylning dör man inte av. Jag försökte förklara att jah...jag inte kunde sova, men han kontrade med att förkylning inte var farligt. Han pratade om cocillana, och jag sa att jag mådde illa av den, men det var inte sant sa han. Och att hosta tills man kräktes gör man inte som vuxen, det är en reflex som barn har. Och så fick jag ett recept mot illamående.
  • mimmi 1

acetylcystein är ett receptbelagt läkemedel, brustabletter, som är slemlösande, och effektivt vid den typen av hosta....

• fruganL

mimmi 1 skrev 2009-03-20 11:20:00 följande:

acetylcystein är ett receptbelagt läkemedel, brustabletter, som är slemlösande, och effektivt vid den typen av hosta....
    Har inte provat men har sällan problem med slemhosta. Det är inget som inte Bisolvon eller Quilla Simplex har kunnat rå på. Rethosta däremot.
  • mimmi 1
    fruganL skrev 2009-03-20 10:44:14 följande:
    Nej vad är det, hur får man tag på det?Har lagt ner sjuka mängder på läkarvård och mediciner....och träffat många idioter..fick en asmamedicin som är svindyr innan jag ens hade undersökt om jag hade astma...nästa läkare blev skitsur på mig att jag tog den för jag hade ju inte astma...MEN de skrev ju ut den och sa åt mig att ta den!Det "roligaste" var nog när jag var hos en läkare som tyckte jag var en överkänslig tonårsbrud som sökte hjälp för att jag var förkyld. Förkylning dör man inte av. Jag försökte förklara att jah...jag inte kunde sova, men han kontrade med att förkylning inte var farligt. Han pratade om cocillana, och jag sa att jag mådde illa av den, men det var inte sant sa han. Och att hosta tills man kräktes gör man inte som vuxen, det är en reflex som barn har. Och så fick jag ett recept mot illamående.
    men guuud vilken korkad läkare!! jag tål inte heller coccilliana..(eller hur det stavas) det är ett morfinliknande preparat, och jag blir illamående av den. liksom en värktablett som min man har, som jag "lånade" en gång när min rygg värkte, den tabletten är också ett morfinliknande, och jag blev så illamående att jag var spyfärdig.... nog borde väl en läkare veta att inte alla tål morfin??

Och har man en riktig jobbig slemmig hosta, visst kan man väl spy, även som vuxen? det har jag gjort flera gånger... när man har en sån seg slem, som inte kommer upp....
  • fruganL

Haha, jag skrev inte ens hälften av vad den läkaren sa och gjorde, han var otroligt dum och till slut gick jag. Vet inte om han var klar då dock.

Nå. Jag hostar INTE på grund av slem, slem är inte ett problem. Jag har rethosta och hostar tills kräkreflexen blir igångsatt och börjar då ofta hulka.

• Confetti

Det är helt otroligt vad man skall behöva stå ut med från läkarhåll. De verkar aldrig ta sig tid att verkligen ta reda på problemet utan kör på standardlösningar.

• fruganL

Det vettigaste svaret jag har fått är:

Vi kan inte ta reda på bakomliggande skäl så länge du är förkyld och hostar. Vi behöver börja undersöka dig när du är frisk. Så kom tillbaka när du inte har hostat på ungefär två månader, så börjar vi där.

Jahapp. Det har inte gått två månader sen dess...dessutom är det typ 1½ år sen nu så jag tror inte den läkaren är kvar. Men men... Han försökte ju i alla fall.

• thessires

Sitter här med världens förkylning och värsta hostan! Har inte fått sova en blund i natt så jag ska testa ingefära Är det bara att lägga bitar i hett vatten?... Noskapin, Bisolvon och te med honung hjälper inte ett skvatt.

Svar på tråden Huskur mot hosta?