• Kinderägg

Normocytär anemi ?

Kan någon förklara för mig vad det är ? Jag har lågt Hb så min BM skickade mig till lab för att göra en blodstatus eller vad hon nu sa att det var. Fick tillbaka provsvar men jag fattar ingenting, det kanske finns nån kunnig här på forumet som kan förklara det hela för mig och om det är något som man bör göra nåt åt.

Som jag fattat det hela så är det väl iaf normalvärdena som står inom parantes. Läkaren har skrivit visar normocytär anemi samt järnbrist. Hon har även skrivit att jag ska börja med järntabletter men sånna kan jag inte ta, inte heller Blutsaft.

Hb= 106 (117-153) Det vet jag iaf vad det är och det brukar variera en del, låg på 94 sist.
    EVF= 0,32 (0,35-0,46)
    LPK= 10,2 (3,5-8,8)
    EPK= 3,72 (3,94-5,16)
    MCV= 85
    MCH= 28,6
    RDW= 13,6
    TPK= 362
    S-Järn= 8,0 (9,0-34,0)
    fS-TIBC= 88 (47,0-80,0)

• Svar på tråden Normocytär anemi ?
  • Serendipity

Varför skulle du inte behandla det? Blutsaft har nog för låg järnhalt--- varför kan du inte äta järnpiller eller dylikt? I värsta fall kommer du väl få injektioner med sprutor.

• phoney

hemoglobin byggs upp av järn, folsyra och b12 vitamin.
    om du har brist i dessa ämnen kan du få anemi, vilket du verkar ha = järn.

järn tar du som extratillskott
    folsyra tar du väl ändå som gravid?
    b12 finns i kött, protein etc

• phoney

p.s fs TIBC = total iron binding capacity

= dina blodkroppar är mottagliga att ta emot järnet och kommer kunna binda det till blodkropparna = bra

• Kinderägg

Läkaren vill att jag tar nån form av järntillskott men jag kan som sagt inte, både tabletter och Blutsaft kommer upp lika fort som det kom ner och det tillsammans med väldiga magsmärtor.

• Serendipity

Då tycker jag du ska diskutera det med läkaren (eller BM som får konsultera läkaren), eftersom du inte har normala värden-- och kanske behöver behandlas, fast på annat sätt än med tabletter etc?

• phoney

då kan du föröska äta mer mat med järn i ex spenat, blodpudding (om du gillar det hehe), gröna grönsaker osv och samtidigt dricka ett glas apelsin juice - som är jättebra för upptaget av järn.

drick absolut inte mjölk till maten!

lycka till

kram

Svar på tråden Normocytär anemi ?