• fruganL

Vad är dagis?

Jag kopierade fräckt en rubrik med det namnet. Den handlade inte om det jag trodde.

Vad är dagis? För senast jag kollade så slutade dagis existera 1998 när det infördes en skolplan för förskolan även kallad Lpfö98.

Förskola heter det. Förskolan är för barn som är ett till fem/sex år. Sen finns det ett år som heter förskoleklass och efter det börjar barnen i årskurs ett.
    Så vad är dagis?

• Svar på tråden Vad är dagis?
  • fruganL

Ett dagis har ingen läroplan att följa. Då faller halva mitt yrkesuppdrag.

Så ja, hårddras det hela så påverkas min lön om det heter förskola eller dagis.

• Johanna 76

Jag förstår att människor har svårt att kalla det förskola för dom ser förskolan som en förvaring av deras barn medans dom arbetar.
    Jag ser förskolan som en läracenter där mitt barn har möjlighet att utveckla sitt språk, matematik, socialkompetens, känslomässiga utveckling, motorik osv.
    Förskollärarutbildning är en högskola utbildning på 3,5år.
    så det är klart att man vill höja statusen på förskolorna.

• ullis83
    fruganL skrev 2009-03-18 11:37:53 följande:
    Ett dagis har ingen läroplan att följa. Då faller halva mitt yrkesuppdrag.Så ja, hårddras det hela så påverkas min lön om det heter förskola eller dagis.
    Fast nu är det ju så att det är en förskola, därmed en läroplan..vad vi kallar det hör inte hit
    Lukas 070410 och lilltjejen bf 090521
  • bustjejen
    fruganL skrev 2009-03-18 11:37:53 följande:
    Ett dagis har ingen läroplan att följa. Då faller halva mitt yrkesuppdrag.Så ja, hårddras det hela så påverkas min lön om det heter förskola eller dagis.
    Men dagis är ju bara ett annat ord för förskola, oavsett läroplan.
    Det finns väl inga av den gamla sortens dagis kvar, då kan det ju inte spela någon roll om vi säger dagis istället för förskola??
    Det finns ju bara en sort, och det är ju den sortens dagis som även kan kallas för förskola
  • löksill

Ordet "dagis" skulle kunna vara ett slangord för förskola, precis som man kan säga "plugget" om skolan. Måste erkänna att jag själv säger dagis fast jag jobbar inom skolans värld och mycket väl vet att det heter förskola...

• MarleneJ

Johanna 76 skrev 2009-03-18 11:40:35 följande:

Jag ser förskolan som en läracenter där mitt barn har möjlighet att utveckla sitt språk, matematik, socialkompetens, känslomässiga utveckling, motorik osv. Förskollärarutbildning är en högskola utbildning på 3,5år. så det är klart att man vill höja statusen på förskolorna.
    Precis så ser jag också på det hela. MEN jag kallar det för dagis iallafall. Jag vet att det heter förskola, men smeknamnet är dagis. Varför inte få folk att förstå att det är samma sak och att förskolan/dagiset har en läroplan?
  • Johanna 76

Jag bryr mig inte om man säger dagis/förskola.
    Folk kan säga vad dom vill, men dagis var smeknamnet för Daghem som inte existerar längre.

• Felicia Adrian

Ja det heter ju förskola.. men även förskolelärarna säger många gånger dagis till barnen.. det är liksom lättare för barn att säga dagis.. sen är det lättare säga förskola om förskoleklass... men det stämmer det finns inget som heter dagis mer än i folkmun.

Är ju samma med fröken det ordet existerar inte längre inom skolan/barnomsorgen utan heter lärare både på manlig och kvinnlig.. men ändå säger man ju fröken. Dock säger man inte magister längre vad jag hör iaf *skratt*

Det är först egentligen vid skrift det är noga med att veta vad det heter. Jag utbildar mig till lärare. En av mina kurskamrater skrev en uppsats där hon skrev dagis och fröken istället för förskola och lärare, hon fick inte den uppsatsen godkänd då dessa namn inte finns kvar i "skolspråket"...

Men i folkmun heter det fortfarande fröken och en kvinlig lärare och det heter dagis istället för förskola! Huvudsaken är väl ändå att man förstår vad personen menar när den pratar sen om "rätt" ord används gör väl inget?

• mammapolski

Finns ju inget som heter daGis numera!!!

• mia mamma

Jag säger både dagis och förskola men menar alltid samma sak. Barnomsorgen som tar hand om mina barn medans jag och pappan jobbar.

Lycklig mamma till ♥ Oliver -04 & ♥ Elin -07
  • timberhochmandie

Dagis = förvaringsplatsen för barn under den mycket exakt beräknade tid som deras föräldrar behöver för arbete + pendling, kanske? Den pedagogiska verksamheten är uppenbarligen sekundär i förhållande till förvaringen, eftersom det är mycket viktigare att ha koll på om/att/hur länge föräldrarna arbetar, än hur mycket vettig verksamhet som barnen kan få ta del av...

• ludenben

Dagis har aldrig funnits så vitt jag vet... daghem fanns och dagis en förkortning av det. Men eftersom dagis bara vart vardagstal och inte ett officiellt namn borde det fortfarande vara ok att säga det. Daghem däremot är inte ok eftersom det inte existerar längre.

Nu har våran Elias kommit 24/2-09
Svar på tråden Vad är dagis?