• jessicolors

    Bondtolvan/Bonntolvan Hopprep

    Nu när våren börjar komma och dottern ville ta med hopprepet till skolan kom jag att tänka på att när vi var små hoppade vi Bondtolvan med hopprep, till leda.
    Inte varianten med långrep utan med varsitt hopprep, och så hoppade vi uppgifter från 12 ner till 1 och sedan upp igen. Det var bakåthopp, dubbelhopp, vaggan, armarna i kors, svinga repet, ballonghopp mm mm. På nån siffra skulle vi slänga iväg repet så det blev öglor.

    Har sökt överallt på nätet och även "konsulterat " en gammal barndomskompis men vi kommer inte riktigt ihåg i vilken ordning allt skulle vara.
    Nån annan som minns hur det var?

    Det verkar som om den leken helt försvunnit från skolgården och det hade varit kul med en revival!

  • Svar på tråden Bondtolvan/Bonntolvan Hopprep
  • MammaHela
    Balehead skrev 2009-03-18 14:58:02 följande:
    Fast nåt av hoppen var ju "umpa-hopp". Alltså att man snodde repet normalt, men sedan saktade in och bytte håll så att det blev ett varv åt varje håll. Och medan man hoppade sa man "ett-umpa-två-umpa-tre-umpa..." osv. Jag undrar om det inte var sjuan hos oss. Två andra varianter. Fyran - tre vanliga hopp, men när det var dags för hopp fyra stod man kvar och stannade repet mellan fötterna. Sexan? Lika som fyran, men man skulle ställa sig på händer och stanna repet mellan händerna och fötterna istället. Nian - hoppa tre hopp, hoppa ut och runda den som snodde medan de snodde tre varv, in igen och hoppa tre hopp, ut och runda den andra personen och så in igen och hoppa de sista tre hoppen. Och vissa hopp skulle man hopp in från "rätt" håll, och andra från "fel håll"
    fast nu pratar du om långrep.. vi pratar om vanliga hopprep som man snurrar själv.
    har med tomt badkar...
  • Balehead
    MammaHela skrev 2009-03-18 15:46:23 följande:
    fast nu pratar du om långrep.. vi pratar om vanliga hopprep som man snurrar själv.
    Sant. Förlåt. Jag blev bara så uppspelt...
  • jessicolors

    Hehe, visst blir man!

    Men jag känner faktiskt igen det du skrev om att hoppa ett helt hopp, vända repet halvvägs och hoppa åt andra hållet.
    Sen känner jag också igen det här med att stanna repet under fötterna, men jag tror vi gjorde som en "symaskin" - alltså slog runt repet, lyfte tårna, satte repet under fötterna, lyfte hälarna och så runt med repet igen.
    *gnuggar händerna*
    Nu börjar det arta sig!


    Balehead skrev 2009-03-18 16:07:29 följande:
    Sant. Förlåt. Jag blev bara så uppspelt...
  • MammaHela
    jessicolors skrev 2009-03-18 19:59:38 följande:
    Hehe, visst blir man! Men jag känner faktiskt igen det du skrev om att hoppa ett helt hopp, vända repet halvvägs och hoppa åt andra hållet. Sen känner jag också igen det här med att stanna repet under fötterna, men jag tror vi gjorde som en "symaskin" - alltså slog runt repet, lyfte tårna, satte repet under fötterna, lyfte hälarna och så runt med repet igen. *gnuggar händerna* Nu börjar det arta sig!
    ja symaskinen var 4:an tror jag :D
    har med tomt badkar...
  • MammaHela

    12: 12 hopp frammåt
    11: 11 hopp bakåt
    10: 5 hopp frammåt, byta håll i farten och 5 hopp bakåt
    9: 3 hopp, vifta med hopprepet 3 gånger framför/åt sidan,upprepa 3 gånger
    8: 4 hopp på vänster ben, byt till 4 hopp på höger ben
    7: 7 "umpa-hopp"
    6: hoppa ett, nästa med korsade armar, hoppa vanligt, nästa med korsade armar
    5: 5 hopp i vagga
    4: 4 symaskinen
    3: 3 ballonghopp
    2: hoppa 2 bakåt med slutna ögon
    1: ett dubbelhopp


    har med tomt badkar...
  • Bettiz

    Åh, vad rolig tråd! Blev sugen på att hoppa, men troligtvis kommer jag "dö" av utmattning efter några hopp.
    Jag har för mig att vi brukade ha siffran 0 också och då slänga iväg repet mellan benen, ställa sig på ett ben i en ögla och sen trassla loss hopprepet utan att nudda foten/benet. Eller nåt sånt...?

  • hewa

    Hehe, det är alltså fler än jag som grunnar på dessa bondtolvor

    Era umpahopp kallade vi elefantgång... finns ju med även på långrepsvarianten.

    Vad är ett balonghopp?

    Men är det någon som minns motsvarande med tvist (alltså det där långa gummibandet där det stod en person i varsin ända så det låg som en rektangel i ankelhöjd)?!

  • jessicolors

    Ja, jag har då grunnat på den må du tro!
    Ballonghopp är hopp där repet inte får nudda marken.


    hewa skrev 2009-04-07 21:26:39 följande:
    Hehe, det är alltså fler än jag som grunnar på dessa bondtolvor Era umpahopp kallade vi elefantgång... finns ju med även på långrepsvarianten.Vad är ett balonghopp?Men är det någon som minns motsvarande med tvist (alltså det där långa gummibandet där det stod en person i varsin ända så det låg som en rektangel i ankelhöjd)?!
    Bettiz, det där känner jag igen. Det påminner ju lite om det vi gjorde också; jag tror vi slängde iväg hopprepet och skulle ta upp det och hoppa direkt utan att det trasslade till sig. Men min kompis har för sig att vi gjorde det du säger. Men det måste ju vara omöjligt att genomföra. Fast kanske inte när man var tio och hade lite pinnigare ben, hehe.
  • Bettiz

    Bettiz, det där känner jag igen. Det påminner ju lite om det vi gjorde också; jag tror vi slängde iväg hopprepet och skulle ta upp det och hoppa direkt utan att det trasslade till sig. Men min kompis har för sig att vi gjorde det du säger. Men det måste ju vara omöjligt att genomföra. Fast kanske inte när man var tio och hade lite pinnigare ben, hehe.
    [/citat]

    Nä, troligtvis var man lite smalare och lite smidigare på den tiden!

  • Liz85

    Gammal tråd jag vet men försökte komma på hur vi körde enkelhopprep.

    Vi körde typ såhär:

    (Första ronden framåt på alla hopp)

    12. 12 jämfotahopp.

    11. Enbenshopp omväxlande höger-vänster-höger-vänster...

    10. 5 enbenshopp vänster + 5 enbenshopp höger

    9. 3 jämfota, 3 enbenthopp, 3 med armarna i kors.

    8. Ballonghopp vänster-höger-vänster...? (Minns ej helt)

    7. 6 jämfota, 1 med armara i kors

    6. 2 jämfota, 2 enbent, 2 armarna i kors

    5. Armarna i kors

    4. Jämfotahopp varvat med armarna i kors

    3. Vaggan

    2. Ballonghopp jämfota

    1. Ett hopp följt av att kasta iväg hopprepet. Sen har du tre sparkar på dig att se till att drt blir en ögla som du ställer dig i med en fot och ska sen plocka upp hopprepet utan att nudda det.

    När du klarat det gick du ner en nivå till 11:an och gjorde om allt från steg 11-1 fast baklänges och när du klarat den nivån gick du ner till att köra med start från 10:an till ettan fast framåt. Osv...

    Den som vann var den som till slut kommit ner till nivå ett bara och klarat av det hoppet.

Svar på tråden Bondtolvan/Bonntolvan Hopprep