O.s.a = förkortning på vad?
ja vad är förkortningen o.s.a förkortning av?
ja vad är förkortningen o.s.a förkortning av?
oss senast anmälda`?
Om svar anhålles.
T.e.x senast anmälningsdag.
om svar anhålles ?
om svar anhålles? öh nåt sånt
Det betyder väl egentligen att man ska höra av sig vare sig man kommer eller ej, men de flesta brukar ju bara höra av sig för att tacka ja.
så då skriver man alltså senast efter det och sen datum?
Om Svar Anhålles dvs på ren svenska: Svar lämnas/önskas senast...
Jag blir lika chockad varje gång jag hör att folk inte vet vad det betyder längre. Jag är bara 25 och fick lära mig det redan i 7 årsåldern, när man blev bjuden på barnkalas. Men om folk inte vet vad det betyder så förklarar det varför det är så många som inte svarar i tid till ex. bröllop, 50-årsfester osv. Kanske dags för skolan att ta upp, som en del av normalt vardagskunnande?
"Det betyder väl egentligen att man ska höra av sig vare sig man kommer eller ej, men de flesta brukar ju bara höra av sig för att tacka ja. "
Det ver det rysligaste jag hört idag. Jag skulle uppfatta det som extremt respektlöst och ouppfostrat att inte meddela om man inte skulle komma; det är ju minst lika viktigt som att veta att någon kommer. Det är tillräckligt ohövligt att inte lämna återbud till en "vanlig" inbjudan. Om man använder sig av o. s. a. så är det väl rimligen för att det är ett sammanhang det är viktigt att veta eller inte. Kanske har man till och med en "väntelista" med gäster man avvaktat med att bjuda för att det blir för trångt/dyrt att bjuda alla, och som värden måste få en chans att bjuda in i rimlig tid om det blir återbud.
oss senast allehanda???
Håller med sin... Blir också så förvånad när folk onte vet vad det betyder.
O.S.A:de på dotterns födelsedagsinbjudningar då jag skulle bjuda på både smörgåstårta o vanlig tårta o ville göra lagom mycket... MIN familj hörde av sig, ingen annan...
Och resten bara kom alltså, UTAN att säga nåt!
Åsa: Kanske ska förtydliga mig lite. Jag håller helt med dig, självklart ska man alltid höra av sig om det står "O.S.A." - vare sig man tänker komma eller ej. Men många verkar TRO att de bara behöver höra av sig om de kommer.
Frida S: Förstår, men naivt(?) nog hade jag inte insett att det var något utbrett. Trodde bara det var en o annan individ som inte fått vett o etikett med sig hemifrån
idiotförklarad!*s* jag som precis hade frågat en vän om det där och fått oss senast anmälda som svar. rackarns. felinfomerad. ja ja. det hade ju ungefär samma betydelse iallafall.