• Miss Motor

Barcelona med 11-månaders

Vi ska åka några dagar i april till Barcelona med sonen som då kommer att vara 11 månader. Vi kommer förmodligen att bo i lägenhet med självhushåll. Vet någon vad det finns för barnmat i affärerna? Är det motsvarande matburkarna som finns här? Är blöjorna dyrare eller billigare än i Sverige? Hur barnvänliga brukar restauranger vara: brukar det t ex finnas barnstolar och accepterar de att man tar in vagnen (vi tar med en paraplyvagn)? Kan man låta barnet dricka kranvattnet (kan man själv dricka det)? Jag tar tacksamt emot tips - det här är första gången vi reser med sonen, och jag tycker det är jättespännande! Jag har rest jättemycket själv innan jag fick barn, men nu känns det som om jag själv ska resa för första gången!

• Svar på tråden Barcelona med 11-månaders
  • Mysse

Jag puffar denne!

Ska oxå till Barcelona i sista veckan i April med dottern som då är nästan 10 månader. Jag undrar lite det samma som dig + hur det är med transport från flygplats till stan. finns det taxi med bilbarnstol? (Har inte lust att kånka med bilbarnstol då vi inte kommer åka bil annars där nere) eller går där bussar som är smidiga med barn?

När åker du? Tidigare? I så fall får du gärna skriva om dina erfarenheter

Trevlig resa!!

• Mysse

Jag kan se att du varit inne och skrivit i en London tråd oxå. www.familjeliv.se/Forum-3-105/m42415718.html
    I den tråden pratas det om mässling vaccination. Jag pratade med BVC för ett tag sedan och enligt dem skulle det inte vara några problem i Spanien och vi ska därfor inte vaccinera dottern i förtid. Har du hört något annat om Spanien? I den där London tråden stod det ju oxå att högrisk var flygplatsen. Vad gör ni?

• Jessa med 3

Har varit i Barcelona med en 11-månaders för några år sedan och med en 4-månaders i år . Ni kommer att märka att ni behandlas extra väl när ni kommer med barn - de är så fina mot barnen att man blir alldeles rörd! Det finns inte så ofta barnstolar (McDonlads har, annars tveksamt - ta med en sån man kan hänga på bordet t.ex.) däremot gör de gärna plats för vagnen och de blänger aldrig irriterat när man kommer!

Barnmaten skiljer sig en del från den våra barn är vana vid - den är t.ex. helt slät. Jag skulle ta med mat för de dagar det gäller! Det ska ni kunna ta i handbagaget t.o.m. Vi har faktiskt valt att ta med blöjor också - den plats de tar på ditvägen fyller man lätt med shoppingfynd på hemvägen... Då slipper man också börja leta sånt när man är där - och allt är så hemlikt som vanligt för barnet.

Från flygplatsen går flygbussar - hur smidigt som helst. Gott om plats för bagage och barnvagn. Vi har promenerat överallt - stan är faktiskt inte större än att man klarar det - och då ser man så mycket mer. Lokaslbussar och tunnelbana finns också - men vi har bara åkt buss någon enstaka gång. Funkar bra med vagn.

Att promenera med barnvagn i Barcelona går jättebra - det är en del kullersten dock. Folk är väldigt smidiga och man får liksom gräddfil när man kommer med en guldklimp i vagn . (Inte som i Sthlm där jag ibland är rädd att någon ska meja ner mig med vagn och allt...)

Kranvattnet har varken vi eller barnen druckit. Vet inte om man "kan" det - men det är verkligen inte samma vattenkvalitet som hemma. Flaskvatten kostar inte så mycket, så det är det ju värt!

Vi älskar Barcelona - har varit där några gånger utan barn - och sen en gång med första barnet och en gång med tredje - och stan blir nästan ännu bättre när man har barn med sig - man får lätt kontakt med folk och de månar extra om en. Perfekt resmål om man som småbarnsförälder vill till en storstad!!

• Miss Motor

Tack för svaren.

Mysse: Jag tänkte ringa till bvc och fråga vad de tror om mässlingsvaccin. Jag hade inte tänkt vaccinera honom - jag ammar fortfarande, och då ska han ju ha skydd från mig, har jag fått veta. Bäst att kolla, dock.

Vi åker i mitten av april, kommer hem den 20:e. Jag lovar att berätta om mina erfarenheter!

• Mysse

Bra svar Jessa. Jag säger oxå tack

Jag ammar oxå fortfarande så då är det nog ok. Hörde med Januari från London tråd att det skulle vara ok med kortare resor där man inte kommer möta barn direkt. Så allt borde vara ok

Riktigt trevlig resa! Skriv som sagt gärna när ni är tillbaks

• Miss Motor

Häpp! Då är man tillbaka från Barcelona-resan! Det var en RIKTIGT trevlig stad, måste jag säga! Folk var helt otroligt gulliga mot sonen, pratade, gjorde grimaser och gullade med honom. Ibland undrade jag om det var för att han är blond och har väldigt blå ögon, och därför ser rätt exotisk ut (kanske???), men de är förmodligen så mot alla ungar. Attityden är liksom att barn är värdefulla och ska få ta plats. Trots det var det inte jättelätt att komma in på restauranger med barnvagnen. Särskilt i gamla stan är det trånga lokaler, och dessutom röker folk inne, så vi satt mest på uteserveringar. Som tur var var det inte jättekallt och det regnade bara ibland... På riktigt barntillvända ställen, som akvariet, finns det mikro och barnmatstolar på bästa ikea-vis. Annars såg jag barnstolar endast på restaurangerna nere på stranden. På alla serveringar, även enkla kiosker, kunde de värma en barnmatsburk, och gjorde det utan knot. Vi hade med svenska barnmatsburkar, eftersom sonen har blivit lite kinkig med maten, och det var nog tur. De burkar som fanns i affärerna såg inte så kul ut. Fruktpuré köpte vi däremot där, den var likadan som hemma. Vi åkte ganska mycket t-bana, och där var det knepigt med vagnen - förekomsten av rulltrappor och hissar är väldigt sporadisk och fullkomligt inkonsekvent i t-banan. Vi bar vagnen i trappor oftare än åkte rulltrappa och flera hissar var trasiga. Men bortsett från det så tycker jag att det är en riktigt barnvänlig stad. Det bästa skötrum jag har sett var på varuhuset El Corte Ingles vid Placa Catalunya - ett eget rum, INTE på en toalett, med två MJUKA skötbäddar. I samma rum fanns också två amningsbås med fåtöljer. Det fanns på barnavdelningen på 3:e våningen. Ett plus också för att vi inte behövde checka in vagnen vid hemresan utan kunde ta den ända till flygplansdörren! På tjuriga Arlanda, på ditresan, var vi tvungna att stoppa den i specialpåse och checka in som specialbagage. Det var en jättetrevlig resa och jag önskar bara att vi hade haft några dagar till där!

• Mysse

Tack för din uppdatering Miss Motor! Intressant att höra allt. Vi är så smått igång med packningen. Vi drar på Måndag! Ska bli så kul. Vi ska på 'tjejtur'. Det är jag med lilla tjejen och min mamma.

• Miss Motor

Ha så kul!! Hoppas att ni får lika trevligt som vi hade!

• flaxa

Jag var på vaccinationsklinik med min 11 månaders för mässlingsvaccin. (ska snart till barcelona). men eftersom jag haft mässlingen har hon fått ett skydd av mig (trots att jag slutat amma) så hon behövde inte vaccinera sig innan 18mån då BVC ger henne det 'obligatoriska'.

• flaxa

Miss motor: Köpte du blöjor? Jag åker om ett par veckor och vill gärna slippa släpa blöjor. Vilka märken fanns? Jag hörde på öppna förskolan att både blöjor o barnmat är svindyrt och att man därför skulle ta med sig. kommer du ihåg vad det kostade?

• Miss Motor

flaxa: nej jag hade med mig alla blöjor hemifrån. Resonerade som så att det väger ju inte så jättemycket och det är bara på ditvägen som man måste bära det. Allt för att göra det så enkelt som möjligt och inte behöva ge mig ut på blöjjakt. Jag kollade inte ens efter det i affärerna och vet inte vad det kostar.

Svar på tråden Barcelona med 11-månaders