Häpp! Då är man tillbaka från Barcelona-resan! Det var en RIKTIGT trevlig stad, måste jag säga! Folk var helt otroligt gulliga mot sonen, pratade, gjorde grimaser och gullade med honom. Ibland undrade jag om det var för att han är blond och har väldigt blå ögon, och därför ser rätt exotisk ut (kanske???), men de är förmodligen så mot alla ungar. Attityden är liksom att barn är värdefulla och ska få ta plats. Trots det var det inte jättelätt att komma in på restauranger med barnvagnen. Särskilt i gamla stan är det trånga lokaler, och dessutom röker folk inne, så vi satt mest på uteserveringar. Som tur var var det inte jättekallt och det regnade bara ibland... På riktigt barntillvända ställen, som akvariet, finns det mikro och barnmatstolar på bästa ikea-vis. Annars såg jag barnstolar endast på restaurangerna nere på stranden. På alla serveringar, även enkla kiosker, kunde de värma en barnmatsburk, och gjorde det utan knot. Vi hade med svenska barnmatsburkar, eftersom sonen har blivit lite kinkig med maten, och det var nog tur. De burkar som fanns i affärerna såg inte så kul ut. Fruktpuré köpte vi däremot där, den var likadan som hemma. Vi åkte ganska mycket t-bana, och där var det knepigt med vagnen - förekomsten av rulltrappor och hissar är väldigt sporadisk och fullkomligt inkonsekvent i t-banan. Vi bar vagnen i trappor oftare än åkte rulltrappa och flera hissar var trasiga. Men bortsett från det så tycker jag att det är en riktigt barnvänlig stad. Det bästa skötrum jag har sett var på varuhuset El Corte Ingles vid Placa Catalunya - ett eget rum, INTE på en toalett, med två MJUKA skötbäddar. I samma rum fanns också två amningsbås med fåtöljer. Det fanns på barnavdelningen på 3:e våningen. Ett plus också för att vi inte behövde checka in vagnen vid hemresan utan kunde ta den ända till flygplansdörren! På tjuriga Arlanda, på ditresan, var vi tvungna att stoppa den i specialpåse och checka in som specialbagage. Det var en jättetrevlig resa och jag önskar bara att vi hade haft några dagar till där!