• S0lstråle

Jag har Sveriges fulaste trädgård!!

Jag har Sveriges fulaste trädgård!

Jo, det är sant. Till mitt försvar framlägger jag att vi är nyinflyttade. Till huset följde 1600 kvm. trädgård. Består av gräs, gräs, gräs. Skulle kunna anlägga en åker. Men jag drömmer ju om en lummig paradisliknande oas!

Nu BER jag er, kreativa människor, om hjälp. I mitt bildgalleri finns problemet. Vad kan man hitta på?!?!

• Svar på tråden Jag har Sveriges fulaste trädgård!!
  • Morsa

Den lilla slänten är väl inget problem. Ta bort allt gräs och lägg dit ny jord. Skaffa kullersten och lägg längst kanten. I mitten planterar du sen smultron och jordgubbar, lite rabarber och annat sånt som e gott oxå kanske. Då kan ungarna gå där och plocka när det är sommar och du får en mysig känsla. Dessutom har du allt en bit upp vilket är väldigt praktiskt när du behöver rensa för ogäs :)
    Lycka till.

• S0lstråle
    Morsa skrev 2009-03-18 15:06:24 följande:
    Den lilla slänten är väl inget problem. Ta bort allt gräs och lägg dit ny jord. Skaffa kullersten och lägg längst kanten. I mitten planterar du sen smultron och jordgubbar, lite rabarber och annat sånt som e gott oxå kanske. Då kan ungarna gå där och plocka när det är sommar och du får en mysig känsla. Dessutom har du allt en bit upp vilket är väldigt praktiskt när du behöver rensa för ogäs :)Lycka till.
    Oj. Tack!! Tänk den som hade så positiv attityd till trädgårderi! Det skulle alltså fungera "under" häcken!?
  • Nadjis

HAHA, jag har 4000 kvadratmeter tomt och den är, läs var innan vi flyttade hit, jättefin. MEN han som bodde här innan var trädågårdsmästare utan hemmaboende barn så jag gissar att han hann mer och kunde mer än mig Jag kan byta med dig, vill helst bara ha gräs till jag känner att jag hinner med något annat

• Morsa

Om häcken tar för mycket plats och breder ut sig så ansa den, klipp den på sidorna och gör den luftigare genom att "föryngra" den.
    Vad jag kan se på bilden tror jag inte det skulle vara några problem med att göra så som jag skrev :)

• Prinsessans mamma

ååååh då har du inte sett min. Fylld av misslyckade projekt.
    Jag vill så gärna ha en romantisk mormorsträdgård, men marken är stenhård (gammal gårdsplan och rivna hus under) och det är skugga överallt. De enda som skulle gå är väl nån 70talsträdgård men tujor och bräken, fy då.
    Men grannen har en trädgård som alla tanter stannar och beundrar. När jag ser den ser jag ändå inget mysigt, bara trist stelt, kuvat. Gipsgubbar, trädgårdsland, låga buskar, kantig häck,Och han är ute och krattar och plockar HELA dagarna (pensionär) Kan man inte ha nåt annat liv om man ska ha trädgård???

• S0lstråle
    Nä, små gipsgubbar och väderkvarnar är väl inte vad jag drömmer om ... Men härliga blommande buskar och träd och mycket ätbart för barnen. Han som bodde här innan gillade att gjuta (som på bilden i mitt galleri). Överallt. Inte helt lätt att åtgärda. Men det finns gott hopp. Man längtar ju ut nu efter vintern!
  • agnes05

Haha, fullt så illa var det ju inte!

Klipp ned häcken nu på våren så att den får nya fina skott. Vad är det för sorts häckbuske?
    Jag skulle nog bygga en ny halvmeterhög mur en bit ut så att du får ett odlingsland och inte en slänt. T ex megawall från stenbolaget, de kör hem all sten och alla tillbehör för en inte alltför dyr peng. Sen kan man beställa hem matjord på lastbil så slipper ni handla orimliga mängder jordsäckar. Jag skulle nog göra muren svängd, u-formad för att göra den mer dynamisk.

Beroende på hur tomten ser ut i övrigt och om det är soligt eller skuggigt får ni det stora nöjet att plantera din oas! Fråga på någon handelsträdgård efter en bra blandning av perenner, sätt lite sommarblommor för att få karaktär redan i år. Ett odlingsland med bär, kryddväxter, en sittplats och en vattenspegel.

• Hädvigg

slänten är absolut inget problem, tycker jag heller Bara att gräva upp och plantera i. Behåller du häcken som den är kan du fråga i handelsträdgården vilka växter som klarar skugga/halvskugga.

Annars ger jag samma råd som i en annan tråd:

Fundera först på vad du vill med trädgården, vad vill du göra där? (fika, spela fotboll, odla, ha lekhörna för barn?)

Försök sedan dela in trädgården i olika rum, dvs var vill du ha uteplatsen var vill du ha lekhörnan osv.

Insynsskydd- behövs det? Var? I vilken form vill du ha det? Häck, plank, buskar, spalje?

Rumsavdelare -när du hittat de olika "rummen" tänk på hur du vill dela av dem? Låga häckar? Pergola? Spalje? låg mur?

Hurdana former vill du ha i trädgården? Försök blanda både kantiga och mjuka former. (gångarna behöver inte vara spikraka t.ex)

Ta till sist in växterna. Vill du prova dig fram lite kan du plantera i krukor och placera ut i trädgården (eller komplettera de första åren), så är det lätt att flytta runt och prova sig fram.

Kolla in grannarnas trädgårdar (gärna inifrån), Vilka idéer vill ni stjäla? Finns det växter ni kan få av dem? Hur har de löst insynsskydd osv.

Låna trädgårdsböcker och tidningar på biblioteket. Sök reda på bilder ni tycker om och stjäl alla idéer ni kan, ta tips om växter (kolla om de passar i er zon)

Sorry att jag tog upp så mycket av din tråd Lycka till!

• Hädvigg

Prinsessans mamma skrev 2009-03-19 10:33:04 följande:

ååååh då har du inte sett min. Fylld av misslyckade projekt. Jag vill så gärna ha en romantisk mormorsträdgård, men marken är stenhård (gammal gårdsplan och rivna hus under) och det är skugga överallt. De enda som skulle gå är väl nån 70talsträdgård men tujor och bräken, fy då. Men grannen har en trädgård som alla tanter stannar och beundrar. När jag ser den ser jag ändå inget mysigt, bara trist stelt, kuvat. Gipsgubbar, trädgårdsland, låga buskar, kantig häck,Och han är ute och krattar och plockar HELA dagarna (pensionär) Kan man inte ha nåt annat liv om man ska ha trädgård???
    Gör växtbäddar ovanpå marken, då slipper du gräva.
Svar på tråden Jag har Sveriges fulaste trädgård!!