Om ni själva ska arbeta där bör ni nog ha förskolelärarutbildning. Annars kan ni starta ett cooperativ där ni anställer folk.
Oavsett vilket är det lag på att ni följer läroplanen för förskola.
Dagis finns det i realiteten inget som heter idag. Men vi föräldrar tenderar ju att kalla det för det ändå
Ansökan görs till barn- och ungdomsnämnden i er kommun men jag kan tala om att det i nuläget är svårt att få tillstånd då det är så att kommunerna vill behålla pengarna i de kommunala verksamheterna, ju fler friskolor dessto fler pengar som försvinner från kommunen och dessto fler indragningar i de kommunala verksamheterna.
Sen är det miljoner saker man måste tänka på så att man följer de regler som finns, inte bara vad gällande starta friskola utan även arbetsmiljölagar.
tex:
? Lagen om anställningsskydd (LAS)
? Lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL)
? Arbetsmiljölagen
? Arbetstidslagen
? Semesterlagen
Dessutom finns lagar som reglerar rätten till ledighet för vård av barn eller
utbildning, samt diskrimineringslagar m m.
För att yrkesmässigt få bedriva enskild förskola eller enskilt fritidshem behövs
tillstånd (SL kapitel 2 a, §§ 13, 14). Tillstånd får beviljas av den kommun där
verksamheten ska bedrivas och endast om verksamheten uppfyller kraven på god
kvalitet och säkerhet och om avgifterna inte är oskäligt höga. Läroplan för
förskolan (Lpfö 98) ligger till grund för bedömningen av kvalitetskravet vid
tillståndprövning av enskilda förskolor.
Ändras en verksamhet helt eller väsentligt eller flyttas måste nytt tillstånd sökas.
Den som startar enskild verksamhet utan tillstånd kan dömas till böter.
Lokalernas utformning är viktig och dessa ska vara ändamålsenliga och anpassade
för lek, vila samt måltider. Det ska också finnas skötrum, barn- och personaltoalett.
Planeringen måste ske med hänsyn till barngruppens storlek och sammansättning,
personal och arbetssätt, öppethållande, handikappanpassning, ventilation m m.
Det är viktigt att i ett tidigt skede ta kontakt med regionalt skyddsombud, samt
berörda myndigheter såsom Miljönämnd, Räddningsnämnd och Byggnadsnämnd
för att få deras synpunkter.
Det där var lite av de regler jag stött på när jag googlade å ämnet (hade själv intresse att starta upp friskola en gång i tiden)