• Anonym (dagis)

Hur starta dagis??

Skriver i Känsliga Rummet eftersom jag inte vill att "vem som helst" ska veta mina/våra planer.

Vi är ett gäng mammor som har allvarliga planer på att starta ett eget dagis.
    Är det någon härinne som VET vad som krävs i form av lokaler, utbildning etc
    Måste man vara ansluten till kommunen & ta ut enligt kommunens taxa eller får man driva dagis helt i egen regi & ta ut tex en högre summa per barn?
    Vi vill tex erbjuda att man får ha barn nr 1 på dagis i 30 timmar istf 15 som kommunen här har...får man det eller är det lag på att barn nr 1 måste gå ner i tid?
    Vi funderade även på att ha nattöppet mm

Finns det någon härinne som har startat eget dagis?

• Svar på tråden Hur starta dagis??
  • After Forever

En början är ju att veta att det inte heter dagis utan förskola.

• Lillamys

Föräldrar kooperativ är väl en lösning. Jag googlade lite och hittade många bra länkar.
    Jag jobbar själv på ett kooperativ men det är ett Arbets- och social kooperativ. Tycker det funkar precis som på vilket annat ställe, fast man har mycket mer att säga till om. Iaf där jag är anställd.

Jag har tyvärr inga mer erfarenhter om starta dagis...eller ja just det förskola
    Lycka till!

• Anonym (dagis)

After Forever skrev 2009-03-18 15:50:31 följande:

En början är ju att veta att det inte heter dagis utan förskola.
    Men är det något att anmärka om??? Herregud!
  • sasssyy

Om ni själva ska arbeta där bör ni nog ha förskolelärarutbildning. Annars kan ni starta ett cooperativ där ni anställer folk.

Oavsett vilket är det lag på att ni följer läroplanen för förskola.

Dagis finns det i realiteten inget som heter idag. Men vi föräldrar tenderar ju att kalla det för det ändå

Ansökan görs till barn- och ungdomsnämnden i er kommun men jag kan tala om att det i nuläget är svårt att få tillstånd då det är så att kommunerna vill behålla pengarna i de kommunala verksamheterna, ju fler friskolor dessto fler pengar som försvinner från kommunen och dessto fler indragningar i de kommunala verksamheterna.

Sen är det miljoner saker man måste tänka på så att man följer de regler som finns, inte bara vad gällande starta friskola utan även arbetsmiljölagar.

tex:
    ? Lagen om anställningsskydd (LAS)
    ? Lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL)
    ? Arbetsmiljölagen
    ? Arbetstidslagen
    ? Semesterlagen
    Dessutom finns lagar som reglerar rätten till ledighet för vård av barn eller
    utbildning, samt diskrimineringslagar m m.

För att yrkesmässigt få bedriva enskild förskola eller enskilt fritidshem behövs
    tillstånd (SL kapitel 2 a, §§ 13, 14). Tillstånd får beviljas av den kommun där
    verksamheten ska bedrivas och endast om verksamheten uppfyller kraven på god
    kvalitet och säkerhet och om avgifterna inte är oskäligt höga. Läroplan för
    förskolan (Lpfö 98) ligger till grund för bedömningen av kvalitetskravet vid
    tillståndprövning av enskilda förskolor.
    Ändras en verksamhet helt eller väsentligt eller flyttas måste nytt tillstånd sökas.
    Den som startar enskild verksamhet utan tillstånd kan dömas till böter.

Lokalernas utformning är viktig och dessa ska vara ändamålsenliga och anpassade
    för lek, vila samt måltider. Det ska också finnas skötrum, barn- och personaltoalett.
    Planeringen måste ske med hänsyn till barngruppens storlek och sammansättning,
    personal och arbetssätt, öppethållande, handikappanpassning, ventilation m m.
    Det är viktigt att i ett tidigt skede ta kontakt med regionalt skyddsombud, samt
    berörda myndigheter såsom Miljönämnd, Räddningsnämnd och Byggnadsnämnd
    för att få deras synpunkter.

Det där var lite av de regler jag stött på när jag googlade å ämnet (hade själv intresse att starta upp friskola en gång i tiden)

• Anonym

Absolut något att anmärka om. Ska ni starta något måste ni ju veta vad det är ni ska starta. Ni kan ju börja med att läsa läroplanen för förskolan.

• Anonym

Absolut något att anmärka om. Ska ni starta något måste ni ju veta vad det är ni ska starta. Ni kan ju börja med att läsa läroplanen för förskolan.

• After Forever

Anonym (dagis) skrev 2009-03-18 16:05:58 följande:

After Forever skrev 2009-03-18 15:50:31 följande: Men är det något att anmärka om??? Herregud!
    Ja det tycker jag nog.
  • Flygfotogen

Anonym (dagis) skrev 2009-03-18 16:05:58 följande:

After Forever skrev 2009-03-18 15:50:31 följande: Men är det något att anmärka om??? Herregud!
    Det är det faktiskt om det är en förskola ni isåfall tänker driva. Dagis existerar inte längre, det är bara ett förlegat smeknamn. För att få ha en förskola måste man ha minst en förskollärare anställd.

Varför inte gå ihop er och bli dagbarnvårdare? Om det nu är tillåtet i er kommun... Det kanske är enklare om ni är outbildade på området.
  • sasssyy
    Marsch skrev 2009-03-18 16:13:28 följande:
    Anonym (dagis) skrev 2009-03-18 16:05:58 följande: Det är det faktiskt om det är en förskola ni isåfall tänker driva. Dagis existerar inte längre, det är bara ett förlegat smeknamn. För att få ha en förskola måste man ha minst en förskollärare anställd. Varför inte gå ihop er och bli dagbarnvårdare? Om det nu är tillåtet i er kommun... Det kanske är enklare om ni är outbildade på området.
    Numera är det nästan krav på att man är förskoleläraer också när man ska bli dagbarnvårdare, främst för att även dem ska följa läroplanen... det är ju både positivt och negativt.
  • sasssyy

varför står det i "registret" att den här tråden har 11 svar.. jag ser bara 9 ... 10 med detta?????

Svar på tråden Hur starta dagis??