Kan man leva med en mytoman?
Kan man leva hela livet med en mytoman? Någon som lever med en mytoman och kan känna igen sig?
Kan man leva hela livet med en mytoman? Någon som lever med en mytoman och kan känna igen sig?
Jag försökte i två år. Min erfarenhet är att det går inte. Vid varje konfrontation ljög han ännu mer, och blev inte ens besvärad för han insåg aldrig själv att han ljög. Lögnerna handlade oftast om att framställa sig som en superhjälte t ex att han grep in i olyckor på väg hem från jobbet och räddade alla. Inga vita små lögner, utan utbroderade till max
Jag stod ut i 4 månader. Precis som i inlägg 1 så var det heroiska inslag i vardagen som inte alls överensstämde eller var möjligt i verkligheten.
Dessutom var han manipulativ och kontrollerande. Det slutade med att jag blev misshandlad för att han tänkte hänga sin egna hund i kopplet.
Några år senare hamnade vi på samma fest och då berättade han att den andra hunden han hade blivit påkörd av en bil i en park. Högst märkligt då den parken ligger 1,5 m högre än gatan nedanför. Så om det inte var en hybridbil med vingar och flygplansmotor så går det inte att få upp en bil där... Mest sannolikt är att han själv slagit sönder skallen på hunden och att skadorna uppkommit pga det.
Mycket otäck människa...
Jag skulle aldrig klara av det! Mitt råd är att hålla dog långt borta - det finns det ju ingen som helst tillit redan från början, då du vet att han är mytoman.
Det GÅR att bota mytomani. Enda kravet är att mytomanen VET OM att han ljuger och VILL bli botad, samt att han SÖKER HJÄLP. Det här är inget man fixar själv, utan det krävs professionell hjälp.
Min erfarenhet är att det inte går... Väldigt sjukt beteende som gör att man inte står ut till slut..
Ett tillägg till mitt inlägg nr 4.
Missade ju den egentliga frågan. Svaret är:
- NEJ, det går INTE att leva med en mytoman!!!
Men det går att bota honom, fast det är inget man gör själv i egenskap av partner.
Så ställ krav, vill han leva med dig, måste han söka hjälp. SEN kan ni leva ihop!
Jo, det går att bota, men det gäller att hitta rätt sort terapeut. Till största del handlar det om att tillsammans med mytomanen gå till botten med VARFÖR han ljuger. Oftast vet han inte det själv. Men om man väl kommer fram till det (och här krävs en erfaren och duktig terapeut!), kan man lösa upp själva grundproblemet. Är det väl borta är också behovet av att ljuga borta.
Men det här är absolut inget man grejar på egen hand, och långt ifrån alla terapeuter är duktiga nog att fixa det. Men går gör det!
Om inläggen :
jag levde med en mytoman i ca 6 månader, det var helt sjukt! alla runtom honom visste ju såklart redan om hur han va, men inte jag. I början kunde man ju tro på det han sa, men sen ju mer tiden gick desto sjukare saker kunde han hitta på! tillslut var det bara helt sinnessjukt, han kunde hitta på vad som helst, typ att han hade en bror som va bästa vän med michael jackson, men att brodern dog. (nu sa han inte det) men i stil med såna saker! Han hade i stort sätt inga vänner, vilket jag fann konstigt, han var ändå 27 år, och inte en enda vän? han hade f.d vänner, som jag tillslut pratade med och dom förklarade att han lånat MYCKET pengar av dem, och inte lämnat tillbaks dem, och så började sanningen komma fram..när jag ifrågasatte varför han inte umgicks med dem vännerna han tidigare hade, så fick jag till svar att ALLA hans f.d vänner börjat ta droger.. sen ringde jag kronofogden för jag hade en känsla av att allt inte stog rätt till, då han aldrig adressändrade till vår nya adress, och fortfarande var skriven på en adress han inte bott på, på ca 5 år. Så jag ringde, och visst hade han stora stora skulder som han försökt "fly" från genom att kf inte kunde få tag på honom riktigt, då han inte hade en ny adress registrerad..
kan även tillägga, att det alltså var lögner i stort sett konstant från honom, alltså dagligen, han ljög om allt möjligt, typ att han bott här och där i världen, att han varit på koncerter, känner kändisar, att han misshandlade 4 killar och den natten kom han hem utan en droppe blod på sig, ja alltså han ljög konstant om små saker, till stora. ALLT.
Kan och kan. Varför skulle man?
Så fel du har "fruls! ! du borde veta att kvinnans bästa vapen är lögn, hon är född med dessa ock andra försvar/angrep instinkter, spelad känslighet,vädjande till mannens skyddsinstinkt -dagens problem är att kvinnan inte längre behöver mannens skydd, stöd eller försvar, med vilken han är född med - allt detta har hon fått i övermått from samhället ; i dagens samhälle är det mannen som behöver skydd, eftersom han har blivit totalt avväpnad av alla sina försvar/angrep vapen av lagar som direkt riktas mot honom, ex. i domstolar, poliser, skolan, sociala myndigheter, ja, hela samhället är idag dygd på en kolossal diskriminering av manen .
Svaret på TS fråga: NEJ
Jag har ett förhållande med en mytoman,han vet inte att jag vet......O ärligt vet jag inte hur jag ska konfrontera,han lär ju bara ljuga om jag gör det...
Tyvärr så älskar jag min mytoman av hela mitt hjärta men ska självklart göra det rätta för min egen skull,bryta upp