Kan man leva med en mytoman?
Kan man leva hela livet med en mytoman? Någon som lever med en mytoman och kan känna igen sig?
Kan man leva hela livet med en mytoman? Någon som lever med en mytoman och kan känna igen sig?
Jag försökte i två år. Min erfarenhet är att det går inte. Vid varje konfrontation ljög han ännu mer, och blev inte ens besvärad för han insåg aldrig själv att han ljög. Lögnerna handlade oftast om att framställa sig som en superhjälte t ex att han grep in i olyckor på väg hem från jobbet och räddade alla. Inga vita små lögner, utan utbroderade till max
Det GÅR att bota mytomani. Enda kravet är att mytomanen VET OM att han ljuger och VILL bli botad, samt att han SÖKER HJÄLP. Det här är inget man fixar själv, utan det krävs professionell hjälp.
Min erfarenhet är att det inte går... Väldigt sjukt beteende som gör att man inte står ut till slut..
Ett tillägg till mitt inlägg nr 4.
Missade ju den egentliga frågan. Svaret är:
- NEJ, det går INTE att leva med en mytoman!!!
Men det går att bota honom, fast det är inget man gör själv i egenskap av partner.
Så ställ krav, vill han leva med dig, måste han söka hjälp. SEN kan ni leva ihop!
Jo, det går att bota, men det gäller att hitta rätt sort terapeut. Till största del handlar det om att tillsammans med mytomanen gå till botten med VARFÖR han ljuger. Oftast vet han inte det själv. Men om man väl kommer fram till det (och här krävs en erfaren och duktig terapeut!), kan man lösa upp själva grundproblemet. Är det väl borta är också behovet av att ljuga borta.
Men det här är absolut inget man grejar på egen hand, och långt ifrån alla terapeuter är duktiga nog att fixa det. Men går gör det!