• AAEV

Pseudotvillingar??

Vi kommer ha 12 månader mellan våra barn om allt går vägen.
    När jag var med sonen på BVC idag pratade hon om att de blir "pseudotvillingar".
    Har förstått att det innebär att det är mindre än 18 månader mellan barnen.
    Men mer då? Vad innebär begreppet?
    Och ni som har "pseudotvillingar" har ni tips och råd?

• Svar på tråden Pseudotvillingar??
  • Shitzu

min pappas sambo sa till mig igår att det är bra om första barnet vänjer sig med andra (barnvakt- farmor, farfar,morfar,mormor) så blir de mindre svartsjuka på syskon kanske.
    Vet inte om det kan stämma men det gör ju inget om man vänjer barnet med barnvakt ändå.

• Troll mor

Hej! Vi har 15 mån mellan våra o jag har undrar oxå mer exakt vad det innebär. Finns inget som heter pseudotvillingar på wikipedi som jag provade att söka i. Men Pseudovetenskap beskrivs så här:

"Pseudovetenskap, (pseudo- från grekiskan, falsk), även kvasivetenskap, är en lära som hävdar sig vara vetenskaplig men som inte uppfyller alla de kriterier som krävs av en vetenskap. Exempelvis ska resultat av en experimentell vetenskap kunna testas och vara upprepbara - det vill säga att samma resultat kan återskapas med samma utgångspunkt vid en annan tidpunkt eller plats. Teorin får inte heller innehålla inre motsägelser och resultaten får inte stå i konflikt med etablerad vetenskap och kända experimentella resultat.

En del betraktar pseudovetenskap som harmlös underhållning. Andra, som till exempel Richard Dawkins[1], anser att alla former av pseudovetenskap är skadlig antingen den orsakar direkt skada för dess anhängare eller inte.

Pseudovetenskap skiljer sig också från det man brukar kalla protovetenskap eller marginalvetenskap: spekulationer eller teorier som ännu inte hunnit testats eller bekräftas med vetenskaplig metodik, men som skulle kunna göras det." (Wikipedia)

Så som jag uppfattar det, är det inget "riktig" begrepp, men att syskon där det skiljer mindre än 18mån kan man ofta se likheter med forskning som görs på "riktiga" tvillingar.

Oj! Lite konstigt formulerat (är trött) men så har jag uppfattat det. Någon som vet nått mer??

• mortillsju
    FrökenLindström skrev 2009-03-18 20:55:14 följande:
    Vi kommer ha 12 månader mellan våra barn om allt går vägen. När jag var med sonen på BVC idag pratade hon om att de blir "pseudotvillingar".Har förstått att det innebär att det är mindre än 18 månader mellan barnen.Men mer då? Vad innebär begreppet?Och ni som har "pseudotvillingar" har ni tips och råd?
    Nästan tvillingar översättar jag det som....(pseudovetenskap...nästa vetenskap )

De flesta av mina barn är psuodotvillingar. De är som tvillingar utan att vara det.

Mellan mina första två är det 11 månader, 17 månader till trean, 20 månader till fyran och sedan 2 år till femman. Mina två små är det 13 månader emellan.

Så här säger jag. Barn är en gåva, en nåd. Men om man bara har ett år mellan dem får man räkna med att det första året är nåt av det arbetssamma man gjort. Stresshormoner i topp alltså. Jag har gjort det två gånger och det är oerhört tufft. Svårast är nog för mig att se det äldsta barnets "sorg", det är tufft att vara ett år och få ett syskon. Man behöver egentligen vara "ensam" liten då. Men sen efter 1 till 1 ½ år händer det nåt. De växer ikapp och blir till världens tillgång för varandra. Tighta och nära och det håller i sig sen. I alla fall har jag kunnat se det.
  • Joje

Hej!

Alltså ordet pseudotvillingar, kan man ju översätta med falska tvillingar. För mig betyder det att det handlar syskon som inte är tvillingar, men är på ungefär samma nivå i utvecklingen.

Det är 15 månader mellan dem, en kille på (snart) 2 år och en tjej på 8½ månader. Kan väl beskriva vår tillvaro med 3 ord: intensivt, skitkul, skitjobbigt

Har inga jättebra tips att komma med... Man hittar egna knep för att få vardagen att fungera!! Försök att ge båda barnen lika mycket tid!!

♥ Mamma till ♂ 17 april 2007 & ♀ 12 juli 2008 ♥
Svar på tråden Pseudotvillingar??