FrökenLindström skrev 2009-03-18 20:55:14 följande:
Vi kommer ha 12 månader mellan våra barn om allt går vägen. När jag var med sonen på BVC idag pratade hon om att de blir "pseudotvillingar".Har förstått att det innebär att det är mindre än 18 månader mellan barnen.Men mer då? Vad innebär begreppet?Och ni som har "pseudotvillingar" har ni tips och råd?
Nästan tvillingar översättar jag det som....(pseudovetenskap...nästa vetenskap

)
De flesta av mina barn är psuodotvillingar.

De är som tvillingar utan att vara det.
Mellan mina första två är det 11 månader, 17 månader till trean, 20 månader till fyran och sedan 2 år till femman. Mina två små är det 13 månader emellan.
Så här säger jag. Barn är en gåva, en nåd. Men om man bara har ett år mellan dem får man räkna med att det första året är nåt av det arbetssamma man gjort. Stresshormoner i topp alltså. Jag har gjort det två gånger och det är oerhört tufft. Svårast är nog för mig att se det äldsta barnets "sorg", det är tufft att vara ett år och få ett syskon. Man behöver egentligen vara "ensam" liten då. Men sen efter 1 till 1 ½ år händer det nåt. De växer ikapp och blir till världens tillgång för varandra. Tighta och nära och det håller i sig sen. I alla fall har jag kunnat se det.