Inlägg från: Troll mor |Visa alla inlägg
  • Troll mor

Pseudotvillingar??

Hej! Vi har 15 mån mellan våra o jag har undrar oxå mer exakt vad det innebär. Finns inget som heter pseudotvillingar på wikipedi som jag provade att söka i. Men Pseudovetenskap beskrivs så här:

"Pseudovetenskap, (pseudo- från grekiskan, falsk), även kvasivetenskap, är en lära som hävdar sig vara vetenskaplig men som inte uppfyller alla de kriterier som krävs av en vetenskap. Exempelvis ska resultat av en experimentell vetenskap kunna testas och vara upprepbara - det vill säga att samma resultat kan återskapas med samma utgångspunkt vid en annan tidpunkt eller plats. Teorin får inte heller innehålla inre motsägelser och resultaten får inte stå i konflikt med etablerad vetenskap och kända experimentella resultat.

En del betraktar pseudovetenskap som harmlös underhållning. Andra, som till exempel Richard Dawkins[1], anser att alla former av pseudovetenskap är skadlig antingen den orsakar direkt skada för dess anhängare eller inte.

Pseudovetenskap skiljer sig också från det man brukar kalla protovetenskap eller marginalvetenskap: spekulationer eller teorier som ännu inte hunnit testats eller bekräftas med vetenskaplig metodik, men som skulle kunna göras det." (Wikipedia)

Så som jag uppfattar det, är det inget "riktig" begrepp, men att syskon där det skiljer mindre än 18mån kan man ofta se likheter med forskning som görs på "riktiga" tvillingar.

Oj! Lite konstigt formulerat (är trött) men så har jag uppfattat det. Någon som vet nått mer??

Svar på tråden Pseudotvillingar??