• Månsson

Aurorasamtal för omföderskor?

Hej! Vill dela med mig av min erfarenhet av att gå på aurora-samtal eller anima-samtal (jag gick på HS och där kallas det anima-samtal).
    Jag träffade en fantastisk anima-bm som heter Lena (och som var med i tv-serien Barnmorskorna) och vi pratade igenom min första förlossning, vad som var dåligt och vad man borde gjort. Sedan pratade vi om vad jag ville och vilka av mina önskemål som gick att möta och var vi fick kompromissa. Vi kom fram till en förlossningsplan som båda var nöjda med och som innehåll en handlingsplan för olika scenarier, tex hur skulle man agera om jag gick över tiden eller om det blev akut snitt igen. Det viktigaste för mig var att jag skulle ha möjlighet att påverka och att veta vad jag hade att vänta mig om samma saker inträffade igen. Jag bytte ju sjukhus (födde på DS första gången) och mycket handlade om att diskutera vad HS hade för rutiner och vad de kunde tänka sig att rucka på för att jag skulle känna mig väl till mods.
    För mig blev det här väldigt bra. Väl på plats på förlossningen visste de vem jag var när jag kom in, vad jag varit med om, hur jag ville ha det och de följde förlossningsplanen och mitt förlossningsbrev (som Lena läst igenom och tyckt var bra) till punkt och pricka. Jag kände att jag hade tillit till personalen och fick en jättebra förlossningsupplevelse.
    Tips till er som likt jag upplevde att det inte fanns personal tillgänglig under första förlossningen, är att be om en barnmorskestuderande. Min bm-stud var hos oss nästan hela tiden och hade ändå superuppbackning av sin erfarna handledare.
    Litet lustigt, såg att ni kommenterat den norska Jordemorserien i tråden. Jag såg alla norska Jordemor-avsnitt mellan min dåliga och min bra förlossning och kände sådan avundsjuka mot en kvinna som hade det "lätt" och ilska mot hennes mesiga man som höll på att svimma trots att hans fru hade den lättaste förlossningen av alla.
    Såg om avsnitten förra veckan och upptäckte att jag kunde se på det här paret på ett helt annat sätt. Med värme.
    En bra förlossningsupplevelse läker sår! Lycka till alla!

Svar på tråden Aurorasamtal för omföderskor?