Hundsele i bil
Vi säljer dogman selen.. Vet inte hur pass den är testad, vet bara att där är en uträkning på hur mycket den "tål" för olika stl. Ska faktiskt be min man kolla med sin säljare. Kan va bra att hur pass den är testad..
Vi säljer dogman selen.. Vet inte hur pass den är testad, vet bara att där är en uträkning på hur mycket den "tål" för olika stl. Ska faktiskt be min man kolla med sin säljare. Kan va bra att hur pass den är testad..
Dom är ju kända.. men det är väl mycket för att dom finns i daglivaruhandeln.. Många av våra leverantörer vänder sig inte dit och därför hittar inte normal svensson dom, eller tror att det är ett noname märke när dom kommer ut i butikerna.
Ta mig inte fel, jag tycker det är bra att inte allt finns på MAXI, Coop, mfl..
Men jag ska kolla upp det faktiskt.. blev lite nyfiken..
nu har jag fått svar.. Dogmans sele är inte krocktestad. Den är tillför att hålla kvar hunden på ett ställe i bilen. Enl. svaret från dogman så finns det en sele som är testad och det är allsafe. Så skånetös har helt rätt för sig.. =)
Ingen aning om den gör mer skada än nytta.. Hur tänker du då? Lätt trög här.. haha
Vet faktiskt inte.. Skillnaden är nog att allsafe är testad för att klara krocken. Alltså hålla kvar hunden på det stället. Medans dogmans sele inte är testad. Kanske då inte klara samma vikt eller vad man ska säga. Tittar man på dom (bara sett bilder på allsafe) så är dom rätt lika i sättet dom sitter på hunden.
Men som sagt.. vi har inte allsafe i butiken, så jag vet inte så mycket om den tyvärr. Vet inte ens vem som är leverantör av den..
Ja när jag läser om det så tycker jag nog också att du ska satsa på en allsafe.
Blir själv sugen på att införskaffa det till butiken och byta ut dogmanselen.
Precis.. lika bara att sats ordentligt då.. Har mailat tillverkaren av allsafe för att kolla hur det ligger till med deras sele. Va inne på en hundsida och läste. Då står det där att allsafe är testad då att hunden stannar på platsen, inte hurvida hunden klarar sig.
Så.. nu väntar jag på svar. Hurvida det stämmer eller inte. För om deras sele fungerar på samma sätt som dagmans, ja då kan man ta den billiga. Men som sagt.. vet inte än, väntar på svar.
Jo men på vilket sätt är den krocktestad undrar jag. Är den testad för att se så den håller, eller för att se så att hunden överlever?? Ingen aning..
Hör av mig när jag fått svar..
Det va snabbsvarat..
Allsafe selen är testat på 20kg hunddummi i en hastighet av 50km/h. Det är testat så att den håller osv. Jag frågade hurvida den är testad för ev. belastningar på hunden och skador på hunden (så som man testar bilbarnstolar osv). Vad hon visste så är det inte det.
Dock är deras burar testade på det viset. Alltså med sensor på hunden som ser var ec. belastning ligger.
Så nu vet du lite.. Jag vet mer om selen om nån dag, när jag får hem deras katalog.
Jag vet faktiskt inte.. För dogmans sele ska va testad så att den håller. Finns t.o.m. skrivet på förpackningen hur mycket den tål. Så jag är lite kluven..
Om båda selarna gör samma sak, varför köpa den dyra då? Vad gör den bättre.. hmm.. detta måste jag gräva djupare i.. haha.. Ska kontakta dogman igen och kolla HUR deras sele är testad.
Jag sökte på allsafe tillverkar och fick upp det. Har tyvärr inte namnet i minnet.
hmm.. vänta ska jag se om jag hittar det igen
hmm.. vänta ska jag se om jag hittar det igen
www.mim.se/
Har varit i kontakt med dogman igen.. Skillnaden är att allsafe har metall i sina spännen, dogman har plast. Då säger det sig själv att allsafe håller bättre. Plasten är ju den svaga länken i det mesta. Så nu har jag kommit fram till att jag absolut kommer rek. allsafe!
Det jag tycker är dumt med allsafe är att den inte är testad så man kan se belastningen på hunden. Men men..
Fick hem papper från leverantören igår. Dom har många roliga saker.. =)