• Jennick

gouda ost

Jag ville bara säga att jag bryr mig inte om råden från Livsmedelsverket om ost alls. Jag kan inte säga att jag äter Brie varje dag, men Gouda äter jag nästan varje dag. Jag har aldrig någonsin i hela mitt liv hört talas om någon som har fått missfall eller nåt annat pga att dom har ätit ost. Dessutom varnar dom inte för det i andra länder, vilket ju är konstigt eftersom det äts ännu mer ost i t ex Frankrike och Holland. Jag kan förstå att man "inte vill ta några risker". Men jag tycker ändå att det finns ingen anledning att få panik om man råkar äta lite opastöriserad ost nån gång. Det är en försvinnande liten risk att något skulle hända.

• Jennick

Jag tycker bara att det är lite väl hysteriskt med alla kostråd. Min syster bor i Holland och där får dom instruktioner om att undvika alkohol och thats it.

Som jag sa, jag förstår om man vill göra allt "rätt" och inte ta några risker, men om man skulle ha råkat äta lite opastöriserad ost nån gång, så tycker jag inte att det finns någon anledning till panik.

Alla vill ju inte leva "on the edge" som jag

• Jennick

Som jag nu har försökt säga två gånger: Jag förstår om man vill följa alla råd och göra allt "rätt". Men OM man, av misstag, skulle ätit lite "förbjuden" ost, så tycker jag inte det finns någon anledning att ringa SOS eller stoppa två fingrar i halsen. Det är just DÅ det blir lite hysteriskt, kan jag tycka.

• Jennick
    AnneSophie skrev 2009-03-19 08:29:29 följande:
    Nja, kanske din syster inte fått fler råd men visst har dom rekommendationer under graviditet även i Holland. Jag och min mans syskon och kusiner jämförde tom rekommendationerna eftersom vi var gravida samtidigt. Ingen större skillnad faktiskt,Det finns en motsvarighet till Livsmedelsverket som har en lista på liknande råd, men jag kan bara inte komma på vad Livsmedelverket heter på holländska just nu.Men om man kollar på denna lista, iofs på holländska men dock tolkbar, så ser man att råden inte skiljer sig så jättemycket: Niet doen tijdens zwangerschap
    Då missade nog min systers barnmorska att upplysa henne om detta, men det gick bra ändå!
  • Jennick

En kompis som bor i Danmark fick rådet att dricka ett glas vin om dagen när hon var gravid.

Svar på tråden gouda ost