• Kenzie

gouda ost

cherrydarling skrev 2009-03-19 07:10:45 följande:
    Ostar som anses SÄKRA att äta under graviditetenHårda ostar:Babybel, Cheddar, Edamer, Emmentaler, Gouda, Grevé, Gruyère, Havarti, Herrgård, Hushållsost, Jarlsberg, Parmigiano Reggiano (parmesan), Pecorino (hård), Provolone, Prästost, Svecia, Västerbottenost och annan hårdost. Mozzarella, Halloumi och paneer (indisk färskost), förutsatt att de hanterats hygieniskt efter tillverkning. Fetaost som tillverkats av pastöriserad mjölk.Mjuka ostar/smältostar:Boursin, Keso, Mascarpone, Philadelphiaost, quark och alla typer av smältost, även blå-/grönmögelsmältost. Ricotta, förutsatt att den hanterats hygieniskt efter tillverkning.Yoghurt, fromage frais, creme fraiche och andra syrade mjölkprodukterOstar som INTE ÄR SÄKRA att äta under graviditetenVitmögelostar och kittostar:Appenzeller, Brie (vit och blå), Cambozola, Camembert, Chaumes, Livarot, Munster, Pont L´Évêque, Tallegio, Vacherin fribourgeois, Vacherol, m fl vitmögelostar och kittostar.Blå-/grönmögelostar:Bavaria blu, Bergader, Bleu d'Auvergne, Bredsjö blå, Cabrales, Danish blue, Fourme d’Ambert, Gorgonzola, Gorgonzola dolcelatte, Kvibille gräddädel, Manchego, Queso azul de hoja, Romano, Roquefort, Stilton, Tomme de Savoie m fl blå-/grönmögelostar.Opastöriserade ostar av get och får:Chabichou, m fl mjuka, opastöriserade get- och fårostar
    Varför skulle parmesan vara okej om inte Manchego är det? Inte en riktigt korrekt lista.
    Älskade Theodor 060329 Efterlängtade Krypet BF 090505
  • Kenzie
    jesset skrev 2009-03-19 07:56:25 följande:
    kan man äta skivad gouda ost då?
    Vad skulle det göra för skillnad om den var riven eller skivad menar du?
  • Kenzie
    Jennick skrev 2009-03-19 08:07:01 följande:
    Jag ville bara säga att jag bryr mig inte om råden från Livsmedelsverket om ost alls. Jag kan inte säga att jag äter Brie varje dag, men Gouda äter jag nästan varje dag. Jag har aldrig någonsin i hela mitt liv hört talas om någon som har fått missfall eller nåt annat pga att dom har ätit ost. Dessutom varnar dom inte för det i andra länder, vilket ju är konstigt eftersom det äts ännu mer ost i t ex Frankrike och Holland. Jag kan förstå att man "inte vill ta några risker". Men jag tycker ändå att det finns ingen anledning att få panik om man råkar äta lite opastöriserad ost nån gång. Det är en försvinnande liten risk att något skulle hända.
    Du har nog fått det hela lite om bakfoten. I Frankrike är man om möjligt ännu mer noggran men rekommendationer ang ost än vad man är här. Även om du inte har hört talas om någon som fått MF p.g.a listeria så har det faktiskt förekommit. Kostråden finns där av en anledning. Risken är liten men inte obefintlig.

Gouda är helt okej att äta varje dag.
  • Kenzie
    Jennick skrev 2009-03-19 08:16:20 följande:
    Jag tycker bara att det är lite väl hysteriskt med alla kostråd. Min syster bor i Holland och där får dom instruktioner om att undvika alkohol och thats it. Som jag sa, jag förstår om man vill göra allt "rätt" och inte ta några risker, men om man skulle ha råkat äta lite opastöriserad ost nån gång, så tycker jag inte att det finns någon anledning till panik.Alla vill ju inte leva "on the edge" som jag
    Fast det är ju det som är grejen. Det är inte hysteriskt öht. Det är ett fåtal livsmedel man bör undvika som gravid och för mig är det iaf inte någon uppoffring att avstå från dessa.
  • Kenzie
    listoplisto skrev 2009-03-19 08:19:13 följande:
    Var läste du att den är opastöriserad?För övrigt skulle det inte ha spelat någon roll OM den varit opastöriserad, eftersom ALL ost är helt okej att äta om den upphettas till ca 70 grader (bubblande het)Någon undrade om parmesan tidigare. Orsaken till att parmesan är okej trots att den görs av opastöriserad mjölk, är att eventuella listeriabakterier i osten inte överlever den långa lagringstiden (parmesan lagras i minst 24 månader). Därav skillnaden mellan t.ex. manchego och parmesan.
    Men vad är skillnaden på en Grana Padano (som bara lagrats 12 månader ) och en manchego som lagrats lika länge?
  • Kenzie
    listoplisto skrev 2009-03-19 08:30:34 följande:
    Grana Padano är ju inte parmesan, om man ska vara petig. Kostråden nämner parmesan, och där är det 24 månaders lagringstid som gäller.Men mejla gärna Livsmedelsverket och fråga. Det kan säkert vara så att manchego är i samma kategori som parmesan, och då är det ju helt okej att äta. Jag ser att manchego tidigare i tråden har nämnts som en blå/grönmögelost, men det stämmer väl inte?
    Haha jag tänkte när jag skrev det att någon skulle påpeka det Men jag har tidigare fått svaret från livsmedelsverket att grana padano är okej så då tycker jag ju att manchego också borde vara det. Som du skriver så är det ju ingen mögelost.

Men ja jag kanske ska maila dom och fråga.
  • Kenzie
    Weeiii skrev 2009-03-19 08:44:54 följande:
    Följer du länken som hör ihop med inlägget om Manchego så står det inte med alls utan det är tillagt av personen som skrev inlägget.Sen är manchego en hårdost och borde ju därför vara ok enligt livsmedelsverkets rekommendationer.
    Men gud va konstigt. Jag gick in på länken förut och läste och är helt övetygad om att manchego stog med. *snurrig* Manchego är en hårdost liksom parmesan men som listoplisto skrev så är parmesan okej p.g.a den långa lagringstiden (eftersom den inte är gjord av pastöriserad mjölk) så det var därför jag blev tveksam.

listoplisto skrev 2009-03-19 08:36:33 följande:
    Har du fått svaret att grana padano är okej, då skulle jag gissa att manchego också kan vara okej. Men mejla och fråga vettja. De brukar vara snabba på att svara
    Japp will do.
  • Kenzie
    Weeiii skrev 2009-03-19 08:56:25 följande:
    Kenzie: Jag hittar det inte på den sidan iaf, inte ens med sökverktyget.I vanlig hårdost och parmesanost kan listeria inte växa eftersom ostens pH och vattenhalt är för låg.Så det har inte så mycket med lagringstiden att göra.
    Nej det gör inte jag heller. Jag är nog lite trött

Okej då är jag med. Jag har bara läst att det har att göra med lagringstiden (just när det gäller parmesan) men det är bra att du klargör.
Svar på tråden gouda ost