• Emmixen

Vår dotter (14 månader) utreds för att hon är sen motoriskt..(muskelsjukdom?) Orolig!

Jag känner igen mig lite.

Jag har en muskelsjukdom (neuromuskulär egentligen) som heter Spinal Muskelatrofi typ 2 och den gör att jag är muskelsvag helt enkelt. Kännetecken på den är bland annat skakig tunga, skakiga fingrar och avsaknad av reflexer.

Sjukdomen är dock ganska ovanlig så det är inte alls säkert att det är den, men jag ville ändå skriva.

Anledningen till att jag skriver är att det en gång var en mamma här på FL som skrev om sin dotter, jag berättade om SMA för jag såg en bild på flickan och kände igen mig direkt. Mycket riktigt, några månader senare fick de reda på att flickan hade SMA.

Lycka till med allt!

• Emmixen

Förresten, det jag också reagerade på var undersökningarna. SMA gör inte att det är fel på musklerna, utan det är nervernas signaler fram till musklerna som störs.

• Emmixen

Tänkte precis skriva det, Spinal Muskelatrofi typ 2 kan jag och NiWa besvara frågor om. Inboxa gärna om du undrar något!

Svar på tråden Vår dotter (14 månader) utreds för att hon är sen motoriskt..(muskelsjukdom?) Orolig!