Vett och etikett vid angivning av referenser och byte av arbetsplats
Hallå! Student som undrar en del angående hur man hanterar referenser och byte av arbetsplats.
Nu i sommar kommer jag behöva jobba för att betala räkningarna. Jobbet som jag hade förra sommaren är ett helt ok jobb relaterat till min utbildning och de har nu börjat höra så smått om jag vill jobba i sommar igen.
Nu till problemet - nyligen blev jag kallad till intervju för ett sommarjobb som vore fantastiskt roligt och meriterande. De kommer med största sannolikhet vilja har referenser från mitt jobb från förra sommare där jag fortsatt att arbeta extra. Eftersom jag aldrig slutat jobba där har jag inte fått något intyg så jag antar att jag kommer bli tvungen att ge dem telefonnr till antingen personalchefen el närmaste överordnade.
För det första - måste man fråga/ säga till ngn när man anger dem som referens vid en intervju? (Antar att de mest kommer ringa för att kolla att jag verkligen jobbat på stället)
Det komplicerade är ju att när gamla jobbet får det samtalet kommer de rimligtvis ana ugglor i mossen och vilja veta från mig så snart som möjligt om jag kan jobba hos dem i sommar. Den frågan vill jag ju skjuta på tills jag hört från det nya stället för jag kan ju inte tacka nej till jobb om jag inte vet säkert att jag får det nya.
Hur gör man rent allmänt i arbetslivet med referenser och byte av arbetsplats? Måste det inte alltid bli en obekväm situation när det nya företaget ringer upp det gamla, som ännu inte vet att de är på väg att förlora en medarbetare?