• Lavish

Vett och etikett vid angivning av referenser och byte av arbetsplats

Hallå! Student som undrar en del angående hur man hanterar referenser och byte av arbetsplats.
    Nu i sommar kommer jag behöva jobba för att betala räkningarna. Jobbet som jag hade förra sommaren är ett helt ok jobb relaterat till min utbildning och de har nu börjat höra så smått om jag vill jobba i sommar igen.

Nu till problemet - nyligen blev jag kallad till intervju för ett sommarjobb som vore fantastiskt roligt och meriterande. De kommer med största sannolikhet vilja har referenser från mitt jobb från förra sommare där jag fortsatt att arbeta extra. Eftersom jag aldrig slutat jobba där har jag inte fått något intyg så jag antar att jag kommer bli tvungen att ge dem telefonnr till antingen personalchefen el närmaste överordnade.
    För det första - måste man fråga/ säga till ngn när man anger dem som referens vid en intervju? (Antar att de mest kommer ringa för att kolla att jag verkligen jobbat på stället)
    Det komplicerade är ju att när gamla jobbet får det samtalet kommer de rimligtvis ana ugglor i mossen och vilja veta från mig så snart som möjligt om jag kan jobba hos dem i sommar. Den frågan vill jag ju skjuta på tills jag hört från det nya stället för jag kan ju inte tacka nej till jobb om jag inte vet säkert att jag får det nya.

Hur gör man rent allmänt i arbetslivet med referenser och byte av arbetsplats? Måste det inte alltid bli en obekväm situation när det nya företaget ringer upp det gamla, som ännu inte vet att de är på väg att förlora en medarbetare?

• Svar på tråden Vett och etikett vid angivning av referenser och byte av arbetsplats
  • Repro

Det tillhör hyfs att fråga om någon vill ställa upp som referens = en person som kan beskriva dig i en arbetssituation och som du förmodar kommer att ge en positiv och rättvis bild av dig.

Naturligtvis behöve du inte varsko personalavdelningen om det bara gäller ett samtal dit som ska bekräfta att du talar sanning i din cv. Men räkna inte med att det hålls hemligt.

En referens måste inte vara din nuvarande chef!
    Så det behöver inte alls bli någon laddad konstig situation. Det är i så fall ditt eget fel, om du uppger en referens som inte är beredd på att få samtal...

• Lavish

Ok så det kan finnas två typer av referens/samtal. Ett där de vill veta mer detaljerat hur jag har jobbat och ett annat där de bara kollar att det stämmer att jag jobbat/jobbar på stället? För detaljerna kanske alla intyg jag har från tidigare anställningar kan räcka? De beskriver ganska ingående hur jag är som person och på ett mycket positivt sätt.

• Gravid2008

Jag tycker absolut man kollar innan med den som skall vara referens och det bär vara ens chef, inte personalchefen. Jag har bara varit med om att man tar riktig referens, inte ringt och kollat bara om personen jobbat där.
    Normalt använder man inte nuvarande anställningen, men i början när man har få anställningar får man ju göra det. Men du behöver inte ge dem förrän du varit p intervju och de vilk gå vidare.

• Brunello

Det är inte helt ovanligt att kandidater skriver i sin ansökan att de vill att ansökan behandlas konfidentiellt - dvs ring inte min nuvarande arbetsgivare utan mitt medgivande...

Referenser behöver inte alls vara från en chef utan kan också vara en medarbetare eller någon i en förening du är aktiv i eller så

• Lavish
    Gravid2008 skrev 2009-03-19 15:20:32 följande:
    Jag tycker absolut man kollar innan med den som skall vara referens och det bär vara ens chef, inte personalchefen. Jag har bara varit med om att man tar riktig referens, inte ringt och kollat bara om personen jobbat där. Normalt använder man inte nuvarande anställningen, men i början när man har få anställningar får man ju göra det. Men du behöver inte ge dem förrän du varit p intervju och de vilk gå vidare.
    Ok men då kanske jag kan använda tidigare referenser istället för senaste anställningen? Jag har visserligen ingen som är riktigt lika meriterande men ändå med samma typ av arbetsuppgifter. Därifrån fick jag ett riktigt kärleksbrev eftersom de var tvungna att låta oss gå pga ombyggnad. (Givetvis står företaget och kontaktuppgifter till den som skrivit intyget och de jobbar kvar fortfarande)
    Jag har ett annat extrajobb som också är meriterande som jag inte tror skulle ta illa upp av att anges som referens, men det jag gör där är väldigt självständigt så det är svårt för dem att säga exakt hur jag jobbar. Det ligger ju i det nyas ställets eget intresse att inte tvinga mig att välja det gamla ifall de är intresserad av att anställa mig.
  • mirakelasta

Säg som det är att om du inte får arbete hos dem så vill du inte bränna dina skepp hos de andra. Berätta också att de undrat om du är intresserad av att arbeta där i sommar.

Inget konstigt alls.

• Gravid2008
    Lavish skrev 2009-03-19 15:25:46 följande:
    Ok men då kanske jag kan använda tidigare referenser istället för senaste anställningen? Jag har visserligen ingen som är riktigt lika meriterande men ändå med samma typ av arbetsuppgifter. Därifrån fick jag ett riktigt kärleksbrev eftersom de var tvungna att låta oss gå pga ombyggnad. (Givetvis står företaget och kontaktuppgifter till den som skrivit intyget och de jobbar kvar fortfarande)Jag har ett annat extrajobb som också är meriterande som jag inte tror skulle ta illa upp av att anges som referens, men det jag gör där är väldigt självständigt så det är svårt för dem att säga exakt hur jag jobbar. Det ligger ju i det nyas ställets eget intresse att inte tvinga mig att välja det gamla ifall de är intresserad av att anställa mig.
    Absolut!
  • Catti41

Ja, jag skulle säga att det snarare är regel att man INTE kontaktar nuvarande arbetsplats. Så jag skulle använda tidigare referenser och intyg.

Men mitt tips är att ALLTID ringa och kolla de personer som du uppger som referenser. Dels får du en chans att påminna dem att du är det bästa som går i ett par skor och dels får du en möjlighet att kolla så att de faktiskt är en bra referens.

Jag har ringt alldeles för många referenter som 1. inte kommer ihåg personen som uppgivit referensen och 2. ger en dålig bild av den arbetssökande.

Svar på tråden Vett och etikett vid angivning av referenser och byte av arbetsplats