• Boomtown

Vad ska vi ha för sås till kassler och ris?

Tänkte ha det lite enkelt idag med stekt kassler och ris. Men vad ska jag ha för sås till? Något enkelt snabbt och gott. Tips tack

• Svar på tråden Vad ska vi ha för sås till kassler och ris?
  • idiblon

Bearnaisesås är alldeles underbart gott till det, tycker jag.

• mian7373

Jag brukar steka kasslerskivor i en stekpanna och slå på vatten och salta och peppra så jag får en god sky. Steker jag i flera omgångar så slår jag på vatten för varje omgång så jag får mycket sky.
    Reder sen av med lite mjöl och vatten och vips har du en god sås. Kan behövas att salta och peppra lite extra och om du vill så slår du i lite grädde av valfri fetthalt. Supersimpelt...

• lövet2

När jag stekt kasslern häller jag bara på vatten och låter det puttra några minuter för smakens skull. Sedan häller jag grädde i skyn ...

... get the hell out of Dodge!
  • Majspuree

jag brukar varva kassler och ris i en form och hälla på champinjonstuvning. strö på lite ost och gratinera i ugnen

• Jazza

Jag tycker att currysås är gott, eller en löksallad:
    gul lök, rödlök, vitlök och rostad lök blandas ihop med creme fraiche och chilisås, till lagom smak, salt och vitpeppar, låt stå någon timme i kylen... smarrans...

• Pelargonen
    Majspuree skrev 2009-03-19 14:49:28 följande:
    jag brukar varva kassler och ris i en form och hälla på champinjonstuvning. strö på lite ost och gratinera i ugnen
    Är jättegott! Några anansskivor under osten är också smaskigt.
  • Boomtown

Tack för era tips. Ibland orkar man inte komma på något nytt. En dum fundering bara, när ni gör skysås häller ni på vatten och låter det puttra med kasslern i eller tar ni bort kasslern?

• levandecharader

Häll riset i en form blanda ev med grönsaker av valfri sort. Häll över café de paris sås, lägg på kasslerskivor + ev ananasskivor och ost. In i ugnen tills det har fått färg och blivit genom varmt

• marsbebis

Detta är inte det nyttigaste men skitgott! Jag brukar varva ananas och kassler i en långpanna och så häller jag en sås på grädde, passerade tomater, salt, peppar och lite citronsmak i som jag blandar i en skål. Detta häller jag över kasslern och ananas och sist läger jag hackad purjolök överst. Skitgott !

• liveandlearn

Brukar ha heinz chilisås blandat med grädde och lite timjan, superenkelt =)
    Fast de har jag iofs som sås när jag skivar kassler o har i en form i ungen så värmer man det tillsammans =)

• Boomtown

Vilka bra tips ni har! Tack!

• Linchik80

Jag gillar currysås till kassler, fast annars går det bra med hemlagad kantarellsås... MUMMA

Svar på tråden Vad ska vi ha för sås till kassler och ris?