• smiley77

I valet och kvalet- tyghjälm eller inte?

Har en liten dotter som snart är sju månader och minst sagt väldigt rörlig. Hon har ålat runt i snabb takt sen hon var drygt 5 mån och kan nu krypa "riktigt" sen ett tag tillbaka. Nu har hon även sen en tid börjat ställa sig upp mot saker, problemet är att hon sen bara släpper taget och faller rakt bakåt. Hon har inte vett på att inse faran i att släppa taget. Dessutom verkar hon inte lära av sina misstag utan gör om samma sak om och om igen. Försöker passa henne hela tiden men ibland är hon så snabb att jag inte hinner med fast jag är precis bredvid. Funderar nu på om vi ska köpa en tyghjälm på henne tills hon "mognat" och förstår vad som är farligt och inte. Men jag kan inte bestämma mig för om fördelarna väger över nackdelarna. Är det någon som har erfarenhet av att använda tyghjälm? Lär sig barnen att det inte är farligt att ramla så att de aldrig blir riskmedvetna? Eller är det en väldigt bra hjälp så ett sånt är livligt barn inte slår sig alldeles fördärvad? Det är inte så att jag vill köpa en tyghjälm så att jag kan sätta mig och läsa tidningen och koppla av, men det känns som hon är för snabb även för mig ibland!

• Svar på tråden I valet och kvalet- tyghjälm eller inte?
  • smiley77

Ingen som har nån erfarenhet av tyghjälm?

• CB72

Jag "ser ingen" nackdel med tyghjälm....Barnen blir mest bara rädda då dom faller,,sällan dom gör sig illa.. Det hör du på deras grin om det är "hysteriskt eller bara tyck synd om mig grin ....

Så jag säger ,, vilket som.....

• LadyMarmalade

Jag hade tyghjälm till mina och har bara goda erfarenheter förutom att de blir ganska svettiga

Har sluppit många turer till akuten när de alltför tidigt rest sig eller när elaka hörn varit ivägen...

Inte heller har jag som de som kritiserar hjälmen sett att barnen på några vis haft några nackdelar av sitt hjämanvändande heller

Billig investering mot onödiga akutbesök samt fula ärr

• Nervis

Har läst att barn som har tyghjälm riskerar att inte lära sig att ´lixom dra tebaka huvudet vid fall, något de lär sig när de är små och mjuka i kroppen och som sedan är jätteviktigt när de blir större.

Wilma var oxå sådan ett tag. Bara föll handlöst och det smaskade ju duktigt i golven vill jag lova. Men hon lärde sig dock ganska snart att sätta sig på rumpan istället.

Jag skulle möjligen skaffa hjälm om mitt barn var mycket mycket tidig på att stå eller om man typ har mycket hårda golv hemma eller så. Annars tror jag inte på det. Bättre de får lära sig. Men det är inte roligt när de ramlar sådär >Uscha!

• LadyMarmalade

hmmm...

undrar om de lär sig att falla riktigt utan hjälm på hästryggen med????

har aldrig förstått varför det måste vara rätt att göra sig illa

Mina har iaf aldrig fallit handlöst bakåt eller så med huvet före och har snabbt lärt sig hur man sätter sig ner på rumpan utan jag har haft hjälm för att de bonkat huven i bordskanter, fönsterbrädor och liknande...inte för att skydda mot fall...och de flesta huvudskadorna kommer inte från att barnet slår i huvet i golvet vid fall utan just mot fönsterbrädor, möbelkanter odyl och de ger ofta sår som måste sys eller tejpas och ger fula ärr...

• H med Erik

Erik höll också på precis sådär. Men nu när han är åtta månader har han mer balans och har lärt sig hur man tar sig ner igen. Det gick som sagts tidigare väldigt fort att lära sig en månad ungufär.

Svar på tråden I valet och kvalet- tyghjälm eller inte?