• Anonym

Kan man bota ångest eller depression själv?

Kan man bota sig själv eller på något sätt komma ifrån en depression utan att få hjälp?
    Jag känner igen mig totalt när jag läser om dessa saker, jag har svårt att slappna av, känner mig oftast inte glad, känns som att hela livet bara är något man måste ta sig igenom.
    På kvällen känns det ofta som jag får som någon mildare ångest attack, kan inte längre sitta ner och titta på ett tv program, jag kan inte koncentrera mig och hänger inte alls med i vad som händer på tvn.
    Men jag vill verkligen inte gå och söka hjälp för det här, vill bara klara mig igenom det själv.
    Finns det någon som känt såhär och tagit sig ur det själv?

Jättetacksam för svar.

• Svar på tråden Kan man bota ångest eller depression själv?
  • Anonym (depressed)

Man tar sig alltid ur det själv för det finns ingen utomstående som kan fixa en, de kan bara ge en redskapen till att fixa sig själv.

• Anonym

allt beror ju på hur djup depression man har! Men jag skulle rekommendera dig att söka hjälp om du tror du är mottaglig för det. Bara för att få hjälp att komma ur det om inte annat. Det är alltid lättare att lösa saker tillsammans med någon än helt själv! För oftast kan man inte själv reda ut sina tankar och fastnar i banor, framförallt om man ser saker svart. Man tjänar inte på att hoppas på att det löser sig av sig själv!
    Jag hoppas du kan söka dig någonstans och bara prata ut om inget annat.

• Anonym

varför känner du att du inte vill söka hjälp? Om du känner att det är för jobbigt att prata med en person direkt finns det hjälp via nätet. kolla in www.livanda.se/

• Anonym (erfaren)

Om inte motion, dagsljus, regelbunden sömn och bra kostvanor hjälper dig så tycker jag att du ska söka hjälp utifrån.
    Man kan söka hjälp på många ställen - inte bara hos läkare. Antingen ringer du vårdcentralen, eller så kan du kontakta din församling, stadsmissionen, ungdomsmottagningen (om du har rätt ålder), företags/studenthälsovård eller någon privat psykologmottagning. Var kräsen med valet av din vårdgivare - om samtalen och stödet ska fungera måste du känna både förtroende och tillit.

• Anonym

Jag hade nån slags kris i 18-årsåldern då jag tyckte att allt var meningslöst och inte ville visa mig ute bland folk, hoppade av gymnasiet, ville inte tänka på framtiden osv. Hade mycket ångest speciellt på kvällarna. Av olika anledningar ville jag inte söka hjälp men jag klarade mig faktiskt ändå. Kanske för att jag inte hade så stora krav på mig, kunde prata med min familj osv? Jag blev inte "frisk" direkt från en dag till en annan men sakta men säkert tog jag mig tillbaka till att vara en ambitiös och social person. En sak som hände var att det blev sommar, jag träffade en kille (inte mitt livs kärlek men precis vad jag behövde för en kortare period), var utomhus mycket, inte så mycket dator och tv....

• Sabriinab

Nästan alla depresisioner går över förr eller senare av sig självt, frågan är väll om det är värt att vänta ut det då man kan bli frisk mycket snabbare om man får hjälp av mediciner och eller terapi.

Svar på tråden Kan man bota ångest eller depression själv?