• Fiviva

Stor för att vara född i v33??

Min son föddes i v33 utan förklaring varför.
    Han vägde då 2170g och var 47cm
    jag tyckte han var minimal tills hans lillasyster föddes i v37
    och var 2175g och 43cm (tillväxthämmad) Nästan samma vikt men det var då tankarna började komma.
    var han relativt stor ändå när han föddes.

Jag har pratat och träffat många permaturföräldrar och jag tycker han verkar stor för att ha kommit så pass tidigt om man jämför med deras barn.
    Men en vecka kan ju göra stor skillnad.
    Hur stora var eran barn födda runt samma tid?

• Svar på tråden Stor för att vara född i v33??
  • Little Ms Chatterbox

Min äldsta son föddes i v.30+4 vägde 2036g. Jag fick hf och hade 7 proppar i moderkakan men ändå vägde han så mycket.

När vi frågade läkaren hur mycket han hade vägt om jag hade gått tiden ut med honom sa läkaren sa: Ja, räkna kan ni göra själv , de går upp ca 200g /v.
    Glupp!

Syrran fick sen en son som vägde 5200g, kom 9 dagar efter bf.

Nu är det en ny Omega-3 tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
  • Granling84

Hej min dotter var 44cm lång och vägde 2140g i vecka 35+0 hon var lite liten för sin ålder. Min son var också 44 cm lång och vägde 2106g men han föddes i vecka 32+2 han låg precis på normalkurva.
    MVH Anna

• T inne

Vår lilla ängel föddes i 33+3 och vägde 1900g och var 44cm lång.
    Nu när hon är 7 veckor och skulle egentligen föddas väger hon 3200g och är 50,5cm lång.

• vici13

min son nr 2 kom i v 32+5 och vägde 2,5 och var 45cm lång (och nej, ingen felräkning...) Son nr 1 kom fullgången öch vägde 2,9kg och var 50cm. Nu efter snart 9 mån väger lillebror 1kg mer än storebror vid samma tid....( och 2kg mer till samma längd...) Så vänta bara tills jag börja gå, då få magra storebror se upp!

• eilien

Fick min dotter i v 32+5 (enl UL) och hon vägde 2060 gr , 42 cm lång. Enl neo var hon ganska stor de trodde som vi (enl ägglossning) att hon var 10 dgr äldre. Hon var väl utvecklad för tiden och andades själv från första början och fick åka hem efter 16 dgr på neo.

• Sötnos82

Min dotter föddes i vecka 41 och vägde 2750 g och 47 cm lång. Har för mig att de sa att hon vägde som om hon skulle fötts i v 35 (o haft "normal-vikt").

• Felicia Adrian

Min dotter föddes nu i vecka 32+6 och var 47 cm lång och vägde 2285 gram.

En vecka kan göra stor skillnad på vikten på bebisen. Nu kommer jag inte ihåg från vilken vecka det är de ökar som mest men iaf de sista veckorna ökar de ca 75 gram per dygn.. så en vecka kan ju göra stor skillnad.

Svar på tråden Stor för att vara född i v33??