Mamma till två hjärtan skrev 2009-04-06 11:46:37 följande:
Äntligen har man hittat hit, har varit svårt att hitta tråden efter de har flyttat den. Jag har en fråga; Ni som har barn med svår
BPD, hur länge behövde ni vara kvar på sjukhus efter
BF ? Behövde era barn syrgas hemma och isf hur länge?
Hej!
Vi var kvar till v.41+5 (tot 16 veckor på neo) och han har haft syrgas på dagar och nätter till mitten av oktober i fjol (då han var 10 mån okorrigerat- 7 korrigerat). Han är sen sin 1-årsdag HELT syrgasfri även på (de flesta) nätter-så det har tagit väldigt låååång tid. Vi har gjort lung-utredning på Drottning Silvias i Gbg-där konstaterades att han hade mindre än halverad lungkapacitet.
Men mitt i allt detta -så har vi lyckats ha en helt infektionsfri bebis sen i maj i fjol..några smärre magsjukor (inte ens akutbesök) samt en förkylning som han fint redde upp själv!
Han har fått 6 synagis sprutor och vi hoppas få det även nästa säsong!
Written Fiction skrev 2009-04-06 22:42:59 följande:
Jag är kvar på sjukhuset och Vincent har
bf imorgon. Kommer vara kvar här ett tag till då han är bunden vid sin natt-cpap och kommer vara några veckor till verkar det som. Syrgas i hemmet kommer han ha månader till enligt läkarna. Vad nu det kan betyda.. :/ Hans
BPD är inte den snällaste varianten har jag tyvärr fått inse.Hej alla förresten! Har nog inte skrivit i denna tråden innan.
Hej själv-Välkommen!
det där med syrgas hemma är ngt man skumt nog vänjer sig vid ganska snabbt. Vi hade tur i oturen som kom hem lagom till vår och sommar (28 april i fjol) och slapp värmeljus mm-grilla kunde vi bara göra med honom en BRA bit bort-syrgasen är ju så lättantändlig. Jag var även livrädd varje gång vi gick i stan och det kom rökare promenerande/viftande med sina tända cigarettter, men sånt lär man sig snart parera och handlar snabbt...
Vi har lärt oss massor under det gångna året, och skulle nog kunna ge kurser i syrgas /neovård!
Bl.a märkte vi att hans kinder nu blivit skadade av duedermen-de blir lätt torra och röda-om ni kan sätta annat än duederm ibland-gör det!
Nej-nu har jag malt på nog!
Önskar de små och deras familjer här en Glad Påsk och en härlig vår!
Vi hörs igen! Nu drar jag till landet! Med syrgasfri kille-det är fantastikt och det kommer även ni få uppleva inom kort!