Sälja bostadsrätt utan mäklare?
Hur har ni som sålt era hus eller lägenheter själva gjort?
Vad ska man tänka på, och var kan man annonsera?
Tacksam för svar :)
Hur har ni som sålt era hus eller lägenheter själva gjort?
Vad ska man tänka på, och var kan man annonsera?
Tacksam för svar :)
Jag tycker att de beror lite på var man bor, om de handlar om mycke pengar. Som "vanlig" person kanske man inte kan alla lagar och rgler om hur de fungerar att sälja eller köpa?! Handlar de om stora summor skulle jag nog allid välja en mäklare för att vara på säkra sidan me kontrakt och grjer =)
Lycka till me säljandet!
Har sett mycke säljannonser på Blocket!
Vi sålde vårat hus delvis med mäklare. När vi var inne på internet och läste insåg vi att det kunde bli så fel om man inte hade alla papper i sin ordning. Vi fixade alltså med köpare m.m. själv och anlitade endast en mäklare för "pappers arbetet" samt köpte in oss på deras försäkringar.
Mäklaren skulle ha för att sälja vårt hus : 85.000kr men om vi bara köpte denna tjänst med papper och försäkring så gick det på 15.000kr och det tycker jag det är värt iaf på försäkrings sidan. Skulle ngt gå snett med oseriös köpare eller liknande så behöver man med mäklare knappt lyfta ett finger då deras advokater går in i det läget.
Lycka till!
Min syster och hennes sambo satte upp en lapp på sin lokala icaaffär om försäljning av sin bostadsrätt. Kontrakt laddade de ner från nätet. De bor i Göteborg, så det var ingen struntsumma det handlade om och många sparade tusenlappar de kunde behålla istället för att betala till en mäklare.
Sålde min bostadsrätt i Sthlm innerstad för några år sedan helt utan problem. Köpte kontrakt på bokhandeln - total kostnad för försäljningen = 30 spänn.
Var noga dock med vad som skrivs in i kontraktet så att du som säljare har ryggen fri. Vi skrev in en "köpes i befintligt skick" klausul, där köparen fick godkänna att han besiktigat lägenheten noga och inte hittat några dolda fel.
Lycka till!
Hej igen och tack för svar!
Vi har ju tänkt att anlita en mäklare om vi kommer så långt som att skriva kontrakt.
Vi tänkte göra på detta sätt då vi givetvis vill spara pengar.
Men jag undrar om man inte måste anlita en mäklare ändå, det kanske går segt i dessa dagar att sälja själv när det knappt går annars!
aja, vi kan ju prova en stund iallafall. Nappar det så nappar det!:)
Jag är lite snål på sånt här och tänkte länge på att göra det hela själv.
Det finns dock en risk med detta att folk backar ur köpet för att man gör det själv. Att potentiella köpare struntar i att buda.
Jag anser inte att någon mäklare ska vara värd 5000kr/h med det jobb de lägger ner och vad de har för ansvar.
Se till att tänka igenom vad ni vill ha. Vad olika beslut har för konsekvens.
Jag själv tog in mäklare som kände grannen. Då har de inte lika stort svängrum att göra ett dåligt jobb. Jag tog först in 4mäklare innan för att se vad de har för kostnadskalkyl... för att senare höra grannen nämna en mäklare.
Jag fick fast pris och var nöjd med resultatet.
Tänk på att kolla hur kontraktet ser ut om ni skulle vara missnöjd med slutbudet. Jag såg till att jag inte behövde betala något om jag inte var nöjd. Några av de andra mäklarna skulle ha betalt för "omkostnaderna" ändå.
Sen finns det bra och dåliga människor inom alla yrkesgrupper så se till att ta in minst 3 olika för att skaffa dig en uppfattning. Pruta går garanterat.
Jag har tagit kontakt med en mäklare som vi ska träffa om en vecka och prata igenom och förhoppningsvis få lite tips..
så får vi se vad hon tar och om vi bestämmer oss för att försöka själva i någon månad och annars ta hjälp av henne.
Man vill ju bli av med lägenhet nununu! haha. så att man kan köpa hus!
Det brukar i de allra flesta fall löna sig att anlita mäklare. Man når fler budgivare på det sättet och mäklaren hjälper till att trissa buden. Dessutom gör ju mäklaren en hel del jobb som man slipper göra själv.
Jag sålde min etta i enskede på blocket, mäklaren fick bara 460 000 för den i bud o jag satte 540 000 som pris på blocket o sålde den på tre veckor, banken hjälpte till med övertagandet så ALLT var gratis!
Detta var typ 8 år sen men galet nöjd är jag
Får inte köparen lån enklare från banken om det sker via mäklare?
Enligt Mäklarsamfundet höjs priset med upp till 20% om man anlitar en mäklare jämfört med om man säljer privat.
Känns som att då har man inte sparat sina pengar utan faktiskt förlorat men trots det tycker att man gjort en bra affär, en affär som man helt har fått skött själv.
Tycker bilden av att en fastighetsmäklare tjänar så otroligt mycket på sådan liten arbetsinsats är fel. En fastighetsmäklare tjänar i medel 30 000kr/månaden, då arbetstider varje dag ca 9-18 och även oftast varje Söndag.
Jag tycker dock att det är för mycket att få över 100 000kr för ett uppdrag men 50-60 000 tycker jag är helt ok. Att sedan tro att det enda mäklaren gör är att komma på intaget, ha 2 visningar och sedan skriva kontrakt är befängt. Dessutom är den största kostnaden för en mäklare och kontoret marknadsföringskostnader för att marknadsföra sina objekt.
Hej!
Jag har just sålt min villa själv och tycker det gick riktigt bra. Jag hittade rätt mycket bra information på bostadutanmaklare.se om t.ex. annonsering och visningarna. Det svåraste tyckte jag var att få bra bilder och i slutändan tog jag hjälp av en kompis som är fotograf. Totalt fick jag åtta par som hörde av sig och höll fem visningar innan jag hittade köparen.
Mvh
LJ