• Anonym

Sälja bostadsrätt utan mäklare?

Sålde min bostadsrätt i Sthlm innerstad för några år sedan helt utan problem. Köpte kontrakt på bokhandeln - total kostnad för försäljningen = 30 spänn.

Var noga dock med vad som skrivs in i kontraktet så att du som säljare har ryggen fri. Vi skrev in en "köpes i befintligt skick" klausul, där köparen fick godkänna att han besiktigat lägenheten noga och inte hittat några dolda fel.

Lycka till!

• Anonym
    straw2008 skrev 2009-03-21 16:25:33 följande:
    Jag sålde min etta i enskede på blocket, mäklaren fick bara 460 000 för den i bud o jag satte 540 000 som pris på blocket o sålde den på tre veckor, banken hjälpte till med övertagandet så ALLT var gratis! Detta var typ 8 år sen men galet nöjd är jag
    godtog mäklaren det? för i normala fall när man skriver på ett kontrakt med mäklaren om ett förmedlingsuppdrag så brukar de ha en viss tid som det är "deras" objekt. För har de lagt ut det på hemnet anser de att det kan vara en stor bidragande orsak till varför dina egna spekulanter hittade just ert objekt. o då vill de även ha ersättning.

så var noga med att kolla upp en sån sak ts, hur den mäklare ni pratar med ställer sig till en sådan sak, annars kan ni åka på att betala till mäklaren ändå. (om ni skrivit på ett förmedlignsuppdrag vill säga)
  • Anonym

Får inte köparen lån enklare från banken om det sker via mäklare?

• Anonym
    Anonym skrev 2009-03-21 20:42:43 följande:
    Får inte köparen lån enklare från banken om det sker via mäklare?
    beror på hur fastigheten är värderad. är de en mäklare som gjort en skriftlig värdering så godtar banken den oavsett om de är en mäklare eller privatperson som säljer bostaden.

o sen är ju köparens ekonomi som styr till största del.

men många köpare känner sig säkrare att köpa genom en mäklare för de kan kännas säkrare...o det kostar ju inte en krona extra för deras del.
Svar på tråden Sälja bostadsrätt utan mäklare?