• Lappen

Här kan vi skriva av oss om vår neo tid

Min dotter föddes i vecka 32+4 efter vattnet gått i veka 31+3..
    Vikten var 2044g och längden 44cm...
    Hon låg i kuvös och hade cpap ca 3-4 timmar sen låg hon bara på värmebädd...
    Hon måde ganska bra. hade sond hela tiden men när jag fich igång mjölken så tog hon bröstet på första försöket men var ganska trött vid 24 tiden så då vart hon sondad...
    Var att stiga upp var tredje timme men gjorde det gärna för hade inte famlijen hos mig hela tiden...
    Hon fick också någon infektion i kroppen som dom inte viste vad det var men försvann bara efter 5 dagar...
    Hon växte på sig bra så efter bara två veckor fick vi fara hem.

Men var ganska chockad och rädd om jag får erkänna för man viste ju inte nått om förtidigt födda och man viste ju inte vad som kunde hända eller ska hända...
    Känslorna kom óch gick när jag var där både när jag låg efter vattnet gick och när flickan låg på neo...

Men nu känner man sig säkrare...Fast hon är liten känner jag att hon kommer att klara sig..

• Lappen
    xandersmamma skrev 2009-04-10 17:36:53 följande:
    LAPPEN: JA, jag känner nog samma. Innerst inne var jag LIVRÄDD!! men det var aldrig någon som frågade hur jag mådde.. och det kan jag nog känna mig lite ledsen över i dag! >För igentligen behöver nog alla som har fött förtidigt få prata av sig med någon utomstående...Man är i chock när bebisen kommer ut i v.32 och dethela dessutom ta 1 o 1/2 timme  från start till den ligger i kuvös på väg till neo !!Men som du säger så blir man säkrare efterhand...och känslorna, ja... dom kommer och går här med kan jag tala omRätt som man skalar potatis så gråter man en skvätt och sen skrattar man 5 minuter senare!!!
    jag var livrädd för fara från son och man på kvällen och veta att man inte ser dom på en vecka eller så. Man vågade väl inte säga hur man mådde när man låg på förlossningen för man skämtes så tyckte man. Tårarna ran både där och när man var ensam på neo och inte viste när man skulle få komma hem trode man skulle få vara där en månade eller så...

Jo du har rätt att alla skulle hamna så men ändå inte det är jobbigt...
  • Lappen
    bluebride skrev 2009-04-12 23:15:51 följande:
    Hej, här är en till prematurmamma till en liten tjej. Vi är kvar på neo i eskilstuna. Aurora var 29 cm 522g vid födseln. Hon har diagnosiserats med BDP.
    vilken liten en..vad är bdp?
    Emanuel 070128 ~~ Ristin 080914 ~~ alexandraomma.webs.com
  • Lappen
    bluebride skrev 2009-04-12 23:42:40 följande:
    bdp är en lungsjukdom. Lungorna hänger inte med hennes tillväxt, så hon kommer alltid ha nedsatt lungkapacitet. det är dötråkigt att vara kvar på neo, den 19 e Aurora 4 månader, å jag har legat inne på sjukhus i nu 4 mån å 2 dagar.
    måste vara jobbigt. själv låg jag först på förlossningen en vecka för vattnet gått och sen 2 veckor på neo tyckte det var jobbigt..och så hade man 30 mil hem
  • Lappen
    Fiviva skrev 2009-04-15 22:33:15 följande:
    Prata prata prata med människor i samma sits är mitt råd. Det har gått 2½ år sedan min son föddes och jag känner fortfarande att jag behöver ventilera, inte alls lika ofta men rätt som det är så är det något som påminner mig om tiden på neo.Min dotter föddes den 25 aug 08 hon föddes i v 37 men var tillväxthämmad och vi for in och ut från bb under graviditetes gång.Och jag hade grym ångest för att jag var ifrån min son.Hade aldrig sovit ifrån honom då.Min dotter är snart 8 månader och fortfarande liten.hon har fortfarande stl 68.Det känns som man fått två prematur barn fast på två helt olika sätt.Han som föddes tidigt drog iväg och blev en lång kille på 96cm och hon som föddes i nästan normal tid ser fortfarande ut som om hon vore 5-6 månader.
    min tös har 68 menbyxor 56 är ju liten fast hon är 7 månader...vet hur du kände dig och vara utan din son..jag var utan han i en hel vecka...då var hon liten min kom i vecka 32+4
  • Lappen

Ristin ska träffa en läkare imorgon för att se feter en knöl hon har på insidan läppen vid mungipan hoppas det inte är något allvarligt...dom på bvc hade aldrig sett något sånt förut...

• Lappen

het var hemangiom (smultronmärke) ingen fara det växer med barnet till halvåret men ska väl försvinna sakta men säkert hoppas vi....nu har hon börjat dricka välling hon ville ha 220ml direkt så det är inte dåligt så det blir två sådana varje dag och maten går också bra tror det är när pappa/sambon kom hem...

Svar på tråden Här kan vi skriva av oss om vår neo tid