Här kan vi skriva av oss om vår neo tid
Får jag vara med i er tråd?? Fick en pojk den 24/2, född v 31+4.
Vi låg på neo i 5 veckor, sista veckan med hemvård. Jag fick en portavenstrombos (propp i en ven vid levern). Kom in till specialförlossningen med ambulans på lördagen och hade jätteont i magen. De kollade först ctg, allt var jättebra. Sen började de leta efter felet. Jag fick göra UL, VUL, röntgen av lungor, lever och hela bukpartiet. Har knappt minne av det för jag var så full av morfin att jag inte var medveten knappt. Sen hittade de proppen. Då hamna jag på IVA istället. Med bebis var det bra hela tiden men jag var jättesjuk. Låg med morfindropp, hjärtövervakning och syrgas. På tisdagen bestämdes det att jag skulle snittas för att inte riskera mitt och bebisens liv. De ville samtidigt kolla så att tarmarna inte blivit påverkade av proppen. Därför skulle de snitta ett medellinjesnitt istället för ett Joel Cohen-snitt som jag har sen tidigare.
Nåväl, jag sövdes ner och snittades. Allt gick bra med det och tarmarna såg fina ut. Men efteråt hamnade jag på IVA igen och min bebis på neonatal. Jag fick inte träffa bebis förens ETT DYGN efter förlossing Kom tillbaka till spec.förlossningen och så småningom till spec.BB
Totalt låg jag inne i 8 dygn innan jag skrevs ut.
Med bebisen har allt vart bra hela tiden. Inga komplikationer än det som är normalt för att vara född i v 31. Han hade först respirator, sen CPAP och tillsist syrgasgrimma. Han har legat i kuvössäng hela tiden på en tempererad vattenmadrass och inte i sluten kuvös. Han har sondmatats och sonden kom bort i början av v 36. Först var vi på Östras neo (Göteborg), där har de intensivvård av sjuka/prematura barn. Sen efter 1,5 v fick vi flytta till Mölndals neo där de har bebisar som är mer stabilare och ligger där för att växa och mogna.
Utskriva blev vi nu den 2/4.
På torsdag denna vecka var min BF. Känns konstigt att jag skulle vara gravid fortfarande men min lilla plutt har vart ute länge...