• Behemot

Tips på matlådemat!

Jag hade tänkt bli bättre på att ta med matlåda till jobbet och hoppades på att få en tips på mat som passar att ha i matlåda!

Det jag brukar ha är pasta och köttfärssås, sallader, vad som helst med potatismos...

Bottennapp jag har gjort är att ta med hel köttbit... torrt och trist

• Svar på tråden Tips på matlådemat!
  • sallybuse

Man kan väl ha med sig vad som helst i sin matlåda som man åt dagen innan.De blir väl inte oätligt.Min man har alltid med sig den maten som vi åt och han klagar aldrig att de blir torrt.Men soppa kan ju vara lite blött kanske om lådan läcker.

• Nyfiken gul

soppa är jättebra mat att ha med sig. Bara häll upp i en petflaska så slipper man läckande matlådor. Ta med tallrik om det inte finns på jobbet.

Det jag lärt mig är att kött och potatis gärna blir torrt och tråkigt såvida man inte har smör eller sås med sig att värma på samtidigt.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • musli

Vi gör ju oftast storkok på nån ledig dag, olika varianter, och fryser in så vi slipper äta samma mat 2 dagar i rad VARJE dag...

Oftast blir det köttfärssås och pasta, grytor med pasta (fryser inte in ris), pastagratänger, soppor, stekt/grillat kött m. pasta eller liknande. Det mesta fungerar bra i matlåda utom ris (bildas nåt gift när man värmer ris) och potatis som blir äcklig när man fryst den.

Själv har jag broccoli, haricots verts, blomkål eller liknande istället för pasta då jag äter minimalt med kolhydrater.

• sallybuse
    musli skrev 2009-03-20 10:36:19 följande:
    Vi gör ju oftast storkok på nån ledig dag, olika varianter, och fryser in så vi slipper äta samma mat 2 dagar i rad VARJE dag...Oftast blir det köttfärssås och pasta, grytor med pasta (fryser inte in ris), pastagratänger, soppor, stekt/grillat kött m. pasta eller liknande. Det mesta fungerar bra i matlåda utom ris (bildas nåt gift när man värmer ris) och potatis som blir äcklig när man fryst den.Själv har jag broccoli, haricots verts, blomkål eller liknande istället för pasta då jag äter minimalt med kolhydrater.
    Men varför fryser du inte in ris.De gör alltid vi och de blir hur bra som helst.Jag fortsatte läsa nu vad är de för gift då? Har jag aldrig hört talas om.
  • annzah

Jag trodde att det eventuella giftet kunde bildas i ris som kallnar i rumstemperatur, inte att man värmer det? Men jag kanske har fel...

Pasta är bra matlådemat, kort pasta som penne, farfalle och fusilli är behändigare än t.ex spaghetti att klämma ner i en låda.

Pannbiffar/köttbullar blir suuuupergott nästa dag - jag äter de gärna med klyftpotatis eller så, sambon tar dem som mackor på goda frallor istället.

Svar på tråden Tips på matlådemat!