• Nokin

Mjölkfri ersättning-äcklig! Hur göra??

Jag har en 5 månaders tejej som är komjölksproteinallergiker och troligtvis sojaallergiker. Jag ammar henne fullt men tycker inte alltid att hon blir mätt om kvällarna, tänkte därför prova med ersättning. Köpte sempers profylac på apoteket och det var nog det äckligaste jag smakat och dottern med, hon totalvägrar. Hur ska jag göra för att få henne att äta den eller finns det något annat alternativ? Det fungerar inte så bra att pumpa ur bröstmjölk för mig annars hade man ju kunnat blanda till en början.

• Svar på tråden Mjölkfri ersättning-äcklig! Hur göra??
  • näradig

amma mer om hon är mer hungrig.

• AnnaKarin79

barn har även lättare att bli vana vid en 'äcklig' smak. vi har ju ngt att jämföra med men barnet har ju inte det, förutom bröstmjölk.
    testa en övergångspriod och se om du kan försöka få in det lite 'pö om pö'.

har kompisara barn som äter en väldigt, enligt oss vuxna, extra energirik välling, och hon har ju ätit den sen hon var bebis så för henne är det 'naturlig' men den luktar inte kul...

lycka till!

• Fr1dlyst

Ge henne EnaGo's mjölkfria gröt til kvällen istället! Jättegod! Eller amma mer..

Axel 080415
  • Nokin

Tack för svar! Men ibland känns det som om jag ammar mellan 18-00-21.00 i sträck, börjar bli trött på det.... EnaGos gröt är ju från 6 mån men man kanske kan börja ge den snart, hon är ju 5 månader och 1 vecka. Dessutoom ska det ju finnas någon mjölkfri gröt på apoteket, kanske kan prova med den.

• FrökenBokmal

När vi började ge Nutramigen som smakar (och luktar) apa så hade vi lite socker i de tre första flaskorna. Sedan var sonen fast och har druckit det sedan dess (i tio månader nu).

• Clise

har gett både nutramigen ersättning och enago gröt från 4 månader. funkar utmärkt.

nutramigen luktar verkligen apa men sonen ÄLSKAR det så jag är nöjd :)

blandar också nutramigen och enago och får då en välling som sonen älskar!!

• FrökenBokmal

Vi blandar Nutra med Holle-gröt som också kan funka som välling. Finns i fler sorter än Enago (som vi slutade med för den tog slut hela tiden förra året) och är dessutom ekologisk.

• Clise

vad är holle-gröt? var finns det? har aldrig sett!

vår unge ÄLSKAR enago. och som tur är så har det inte varit slut på det i år!! :)

• Alexi

Vi har stora problem att få dottern mätt just nu på kvällarna. Bytte till nutramigen för typ en månad sen och hon äter mycket mindre av den än den gamla ersättningen, även om hon verkar acceptera smaken hyfsat nu (vi har fortfarande lite vaniljsocker i även om vi lyckats minska mängden en del). Men amningen räcker inte till (har delammat hela tiden) och ersättningen äter hon inte tillräckligt av. Så det är väldigt jobbigt. Bara längtar tills hon kan börja med gröt eller välling, hon är 3,5 månad nu.

Går det att börja med gröt från fyra månader alltså? Hur funkar det, ger man med sked då, klarar bebisen det?

• Clise
    Alexi skrev 2009-03-25 09:44:28 följande:
    Går det att börja med gröt från fyra månader alltså? Hur funkar det, ger man med sked då, klarar bebisen det?
    Jag har gett min unge enago gröt från han var 4 månader. de flesta bebisar kan lära sig att äta från sked vid 4 månaders ålder, det går ganska snabbt att de lär sig, men en hel del kladd i början får man räkna med!

du skall inte ge bebis gröt vid 4 månader om bebis har problem med förstoppning eftersom det kan förvärra det.

om du inte vill börja skedmata vid 4 månader skulle jag rekommendera att du blandat enago i ersättningen, som en välling. det blir då mera mättande än bara ersättning och det får bättre smak!
  • Alexi

Ok, det låter ju toppenbra. Bara två veckor till i så fall. Några problem med förstoppning har vi inte haft alls.

Det enda vi gett med sked är ju AD-droppar och Semperdroppar, går ju så där men vi får väl öva. Men att blanda det i ersättningen vore ju ännu enklare för hon är ju helt van vid flaska.

Clise skrev 2009-03-25 09:56:07 följande:
    Jag har gett min unge enago gröt från han var 4 månader. de flesta bebisar kan lära sig att äta från sked vid 4 månaders ålder, det går ganska snabbt att de lär sig, men en hel del kladd i början får man räkna med! du skall inte ge bebis gröt vid 4 månader om bebis har problem med förstoppning eftersom det kan förvärra det. om du inte vill börja skedmata vid 4 månader skulle jag rekommendera att du blandat enago i ersättningen, som en välling. det blir då mera mättande än bara ersättning och det får bättre smak!
  • Felicia Adrian

Håller du strikt mjölkfri och soyafri kost? Om inte får hon i sig det via din bröstmjölk men det visste du troligen redan... bara tänkte att ett av tecknen som de kan få är att de verkar hungrigare men de i självaverket har ont för de inte mår bra men barnet tror de är hungriga...

Min lilla är mjölkproteinallergisk troligen.. Har precis bytt från vanlig ersättning och delamning till mjölkfriersättning. Nutramigen heter den och är helt mjölk och soyafri. De kan tycka illa om den men det finns massa tips om hur man får dem att gilla den bättre.
    Den är dyr kostar 190 kr burken. Men om läkaren håller med om att din bebis kan vara mjölkprotein allergisk så skriver de ut kostrecept på nutramigen och då blir det mycket billigare.

• pojkarnasmamma

Hej

Har inte läst igenom dina tidigare svar, så det finns kanske risk att jag upprepar mig...

När min son var liten och fick Neocate pga att han inte ens tålde Nutramigen, så blandade jag första gången med lite bröstmjölk, knapp 50/50. Nästa gång så fick han bara Neocate och det gick jättebra. Håller med dig om att det smakar apa men har de inte testat något annat så tar dom gärna den.

Om din tjej redan har fått smakportioner av annan mat så kan jag tänka mig att det är svårare. Då kanske du skall blanda i lite sånt pulver i maten för att sakta vänja henne vid smaken.

För vår del så drack sonen gärna Neocaten tills han börjde med vanlig mat, då blev det kört. Så då fick det bli risgröt odyl då han inte tålde några sädesslag heller.

Lycka till.

• clarasmami

Hejsan!
    Ville bara säga att den mjölkfria gröten från 4 månader(semper ris/banangröt) har varit toppen för vår lilla tjej,hon mumsar på som bara den!
    Hoppas den blir omtyckt även hos er!

• FrökenBokmal
    charlie81 skrev 2009-03-27 08:31:46 följande:
    Blev med nyfiken på Holle.. Hittade denna sida... bybeon.jetshop.se/default.aspxVet ngn hur den är näringsmässigt jämfört m Enago olikn?
    jag tipsade södersjukhusets dietisten om den. Hon skulle återkoma om det var något som hon ville påpeka näringsmässigt men återkom inte så jag antar att det var ok. Vi blandar den med nutramigen. Det brukar man hitta i alla slas ekologiska butiker. Ekolådan säjer den också.
  • AL79

Jag hade samma problem med min 5½ månaders gamla son. Jag ammar också, men ibland räcker det inte till. Han totalvägrade både nutramigen, profylac och neocate. Men då hittade jag Nestlés Althéra!!!!!! Den är godare och den tog han direkt!!!! Finns på apoteket!

Mamma till Alexander 060815 och Theodor 081008
Svar på tråden Mjölkfri ersättning-äcklig! Hur göra??