• Gargamella

Hur får man semester vid deltid?

Mailade jobbet och frågade hur mkt semester jag kommer få, efterssom jag inte jobbat heltid på länge. Behöver veta nu för sommarplanering...

Detta svaret fick jag: """Från april kommer du att ha 20 dagar värda 780 kr och de sparade 14 dagarna med värde 1458 kr. Alltså 34 dagar totalt. De "nya" dagarna syns på lönespecen i maj"""

Får man alltså lika många betalda semesterdagar, men mindre betalt varje? Jag hade fått för mig att man fick färre betalda och resten helt obetalda?!

Någon som varit med om liknande???

• Svar på tråden Hur får man semester vid deltid?
  • Gladskit

Det stämmer. Oavsett hur stor sysselsättningsgrad du har så tjänar du fortfarande in samma antal dagar, fast då med lägre värde. Om det inte finns tjänstledighet/föräldraledighet eller annat som påverkar intjänandet.

• Gargamella

Okey... Men är det inte lite konstigt... Om man vill ta semester 4 veckor och inte kan leva på så låg ersättning...?! Eller jag vet inte, jag kanske tänker knasigt denna tid på dygnet...

• Gladskit

Men hur menar du då. Du ska ju inte "gå plus" genom att vara ledig? Meningen är att du ska kunna vara ledig med bibehållen lön, det är ungefär vad semesterlönen ska motsvara om man är månadsavlönad. Har du jobbat deltid när du tjänar in dagarna så får du ersättning på deltid när du är ledig.

• iolanthe

Jag jobbar deltid och får samma antal semesterdagar som vid heltid. Men lönen är ju deltid, dvs. har jag semester en månad så får jag samma lön som om jag jobbar en månad. Inte konstigt alls.

Svar på tråden Hur får man semester vid deltid?