• Finis

Vilken är enligt dig den bästa dieten

Hej!

Jag har lite mer än 50 kilo som jag behöver bli av med. Jag har vid två tillfällen lyckats "tappa" 17 kilo med hjälp av viktväktarna. Det känns som det har funkat rätt bra, men efter att ha läst boken "Den hemlige kocken" så har jag väldigt svårt att tänka mig att sätta i mig dessa light produkter. Vill äta naturligt och inte en massa tillsatser.

Så då läste jag Sten Sture Skaldemans böcker och kände att LCHF skulle vara jätte bra. Känns logiskt och nyttigt när man väl lärt sig leva med att man SKA äta fett. Men det har varit svårt, mår illa av fet mat, är egentligen inte mkt för kött, älskar grönsaker. Försökte ändå men hade svårt att hålla nere på grönsakerna, kan skippa pasta och sånt. Men nu har jag fått magkatarr så kan inte fortsätta för tillfället.

Den naturliga kosten lockar extra mycket också då jag inte blir gravid.

Vet inte riktigt hur jag ska lyckas, men jag måste gå ner, också det för att kunna bli gravid.

Pulverdieter intresserar mig inte, dels för att jag inte skulle klara av det, sen kan jag inte tänka mig att det är bra för kroppen på nått sätt.

Vad har funkat för Er? Berätta gärna hur mkt ni gått ner också. Finns ju dieter där ute som man inte vet om tex.

Tacksam för Er hjälp!

• Svar på tråden Vilken är enligt dig den bästa dieten
  • danitra

LFHC men inte som diet utan som sätt att leva. Nu tänker jag på socker och pasta som syndelser, inte fett och ost.

Att må illa av för mycket fett tror jag mycket hänger ihop med psykologi eftersom vi har lärt oss tycka att det är äckligt. Men när jag vande mig av med det så började jag må så mycket bättre.
  • neoaliya

GI fungerade helt suveränt för mig.

• luckyme83

att äta regelbundet
    frukost
    lunch
    middag
    och ett till två mellanmål bestående av frukt

röra på sig minst en halvtimme om dagen...

äter man regelbundet håller man blodsockret på en jämn nivå, och man blir inte lika sugen på något..alltså mindre risk att man blir sugen på godis och annat onyttigt...
    när man äter regelbundet minskar man oxå risken för att överäta maten , eftersom man aldrig hinner bli extremt hungrig...

• Tygtiiger

Den diet som jag tycker är överlägset enklast att följa är KM2 - Käka Mindre, Kuta Mera. Men den är ju tråkigt. Mindre portioner och mer rörelse.

Om man vill ha en stenhård diet att följa så titta på paleolitisk kost. Det innebär i princip att man äter som på äldre stenåldern - mycket kött, fisk, skaldjur, massor av frukt, mycket grönsaker men väldigt lite bönor, linser och frön, ingen mjölk eller mjölkprodukter, inget margarin eller olja, inget mjöl (vete råg havre etc bara små mängder och då som hela korn). Inget salt eller socker.

De flesta modifierar den för att det ska bli praktiskt och använder lite salt, lite socker och lite olja.

Det är väldigt gott. Man mår väldigt bra. Jag har provat någon vecka i taget, mest för att jag tycker det låter sunt - det var den här dieten som människan åt under den allra största delen av sin utveckling och det är den som vi är biologiskt anpassade till - och då tappade jag också i vikt.

Alla människor passar inte i alla dieter. Min moster som har diabetes älskar LCHF eftersom det håller hennes blodsocker stabilt och hon mår bra i magen. Min mamma kan inte äta så, då får hon ont direkt pga gallan, hon är en fiber och grönsaksperson. Jag bryter ihop om jag inte får kött, choklad och frukt, då är mat helt meningslöst.

Men när jag åt enl viktväktarna så använde jag i princip inga lättprodukter förutom margarinet på smörgåsen?

• tokelina

Jag tycker att det egentligen inte spelar så stor roll vilken diet du väljer, för viktminskningens skull. Välj en metod som du mår bra av och du känner att du kan hålla en längre tid.... gärna ett helt liv... Det handlar enbart om att minska antal kalorier. Om det sen är kalorier från choklad eller apelsiner spelar ingen roll för viktminskningen.

Själv går jag på Viktklubb.se. Där förespråkar de att man äter rätt ur kostcirkelns delar, rätt mängd kolhydrater, protein och fett . Det är väl lite gi-anpassat, tror jag. Men du kan lätt vara med och köra din egen metod, för du skriver bara in vad du ätit, så räknar programmet ut hur många kalorier det innehåller. Jag tror att metoden är väldigt väl fungerande, tack vare att man kan få respons på datorn hela tiden. De har experter man kan tillfråga om man åker fast och ett forum där man kan diskutera kost, dieter och träning med likasinnade, med samma problem kring maten och vikten.

Rekommenderar varmt den sidan till dig!!!

Lycka till!

• Finis

Jag har alltid mått illa av fett, speciellt grädde och majonnäs.
    Kanske ska prova GI då... lite mindre strikt än LCHF verkar det som. Får kolla runt lite.

Tror inte tallriksmodellen funkar när man har 50 kilo att gå ner. Behövs nog nått mer "drastiskt".

• tattoedbeauty

Jag tror starkt på träning, det har hjälpt mig att gå ner i vikt och bli riktigt vältränad som bonus. Jogging och styrketräning hemma. Bäst i kombination med bra kost. Jag körde med havregrynsgröt, inget bröd och inget socker. Gick ner fem kilo på en och en halv månad.

• fairyfloss

Slår ett till slag för stenålderskost som tygtiger pratade om. Natruligt låg i kalorier. Största delen av kosten är kött/fisk och grönsaker, sen en del rotgrönsaker men i mindre mängder, frukt, nötter och frön. Inga mjölkprodukter, baljväxter eller sädesslag (förutom i mycket, mycket små mängder). Inget extra salt, socker eller olja, fast jag använder rätt stora mängder olja ändå. Jag tycker det är en helt suverän diet! Som livsdiet då, men många tappar vikt om de har övervikt.

• danitra
    tattoedbeauty skrev 2009-03-22 03:22:24 följande:
    Jag tror starkt på träning, det har hjälpt mig att gå ner i vikt och bli riktigt vältränad som bonus. Jogging och styrketräning hemma. Bäst i kombination med bra kost. Jag körde med havregrynsgröt, inget bröd och inget socker. Gick ner fem kilo på en och en halv månad.
    Jag har bara gått upp i vikt när jag tränat mycket. Eller stått helt still.
  • FH Mamma

tallriksmodellen tycker jag men vill man ha snabba resultat iaf i början borde man börja med någon form av äckligt pulver.

Man kan äta 2 potatisar (små), ett kycklingbröst eller köttbit, lite lättsås och grönsaker.

• Líllafamiljen

Jag tycker att du kan välja den du känner att du klarar av men tänk på att det är i slut endan hur mycket du får i dig och kan göra av med som spelar roll. Det spelar ingen roll vilken diet du väljer så länge du inte äter mer än du gör av med.

content.nejm.org/cgi/content/full/360/9/859

Svar på tråden Vilken är enligt dig den bästa dieten