• Lorelei

Min 1 åring har ätit kattbajs!! Farligt?

Ja! Hon har käkat kattbajs! Och då menar jag inte att hon fått i sig sand i sandlådan där en katt har varit innan... Utan att hon kom gåendes med kattbajs i händerna och munnen full! Äckligt! Hur och var hon fått tag på det är en gåta. Vi var hemma hos mina föräldrar igårkväll som har 4 katter (innekatter), hon har INGEN möjlighet att komma åt sandlådan (står i tvättstugan, dörren stängd med kattlucka). Förmodligen har det fastnat i pälsen på ena katten (2 långhåriga norrmän) och lossnat någonstanns Händer ibland men väldigt sällan...

Hur som haver..... hur länge tror ni att det kan ta innan det visar sig om hon nu blir sjuk av det? Inser att det inte är farligt, men vill ju inte direkt åka till IKEA idag och så börjar hon spy när vi väl är där

Inte hennes dag heller.... spenderade eftermiddagen på barnakuten med henne eftersom hon ramlade och slog ögat i hörnan på vardagsrumsbordet. Ett 1cm långt sår och en rejäl blåklocka!

(nej! Jag är ingen dålig mamma.... men igår var INTE våran dag)

• Svar på tråden Min 1 åring har ätit kattbajs!! Farligt?
  • Miss Maya

Det är väl toxoplasmos som barnet i första hand kan få då, vad jag vet. Inkubationstid för det är dock 2-3 veckor. Och en i övrigt frisk människa behöver inte behandlas för det.

Fast å andra sidan, vad jag vet så ska inte innekatter bära på toxoplasmos!

• Lorelei

Den tanken har jag oxå tänkt.... De är ute på somrarna (går i band på tomten). Den ena katten är ute i koppel på uteplatsen/gräsmattan några gånger per dag... Men det får inte i sig några möss eller dylikt och har inte ens haft mask i magen på alla de år vi haft dem! (huskatterna är 11 år i år och norrmännen är 6 år).

• Prisssan

Kan du inte ringa sjukvårdsupplysningen och fråga om du måste göra något?

Kärlek, fnitter och annat fluffigt trams...
  • mandelblomma

inte farligt men äckligt ;)

• Lorelei

Jag vet ju att det inte är någon fara och att det inte är något man kan göra. Vad jag funderade över var väl mer hur länge man behöver gå runt och vara fundersam på om hon ska börja kräkas/få diarré eller inte... Är emetofob så jag har haft hjärtklappning sedan igårkväll av bara rädslan för att hon ev blir magsjuk av det...

Svar på tråden Min 1 åring har ätit kattbajs!! Farligt?