• ZAFT

Röd dag?

Satt och kikade hur jag sökt fp eftersom jag börjat jobba halvtid snart och vill vara säker på att min SGI är skyddad så därför fyller jag upp med fp de dagar jag inte jobbar.

Nu såg jag att påskveckan jobbar jag må ,tis och fre så därför har jag sökt fp onsdag och torsdag. Men nu upptäckte jag att måndag då jag egentligen sak jobba är röd så då kommer jag ju inte jobba. Måste jag söka fp den dagen då även fast jag egentligen ska jobba den dagen?

♥ Den vackraste stunden i livet var den när du kom ♥
  • Svar på tråden Röd dag?
  • CeeJay

Du måste söka FP för minst 5 dagar i veckan om du vill behålla din SGI, det innefattar även ibland röda dagar. Om du arbetar 2 dagar en vecka måste du ha minst 3 dagar med FP på heltid den veckan för att inte förlora SGIn.

• ZAFT
    CeeJay skrev 2009-03-22 14:57:28 följande:
    Du måste söka FP för minst 5 dagar i veckan om du vill behålla din SGI, det innefattar även ibland röda dagar. Om du arbetar 2 dagar en vecka måste du ha minst 3 dagar med FP på heltid den veckan för att inte förlora SGIn.
    Jo det förstår jag... jag är som sagt schemalagd måndag den 13:e april som är annandagpåsk och röd dag så den jobbar jag ju inte eftersom jobbet är stängt på röda dagar, även fast jag egentligen ska jobba den. Resten av veckan jobbar jag tis och fre så jag har sökt fp för onsdag och torsdag.
    pigglet skrev 2009-03-21 21:42:38 följande:
    Du har väl lön för den dagen? Då behöver du inte ta fp....
    Jo det tror jag att jag får, har ju en tjänst på 50% och räknar då med att få betalt då jag egentligen ska jobba.
  • ZAFT

Det jag undrar över är ju den röda måndagen då jag egentligen ska jobba men är ledig just för att det är en röd dag.

• CeeJay
    ZAFT skrev 2009-03-22 20:28:54 följande:
    Det jag undrar över är ju den röda måndagen då jag egentligen ska jobba men är ledig just för att det är en röd dag.
    Som jag skrev innan - du måste ta minst 5 dagar FP för den veckan oavsett om det är en röd dag eller ej. Eller missförstår jag din fråga?
  • CeeJay

Och om du arbetar två dagar så ska du ta FP 3 dagar för att få ihop det skydd som behövs

• ZAFT
    CeeJay skrev 2009-03-22 21:40:07 följande:
    Som jag skrev innan - du måste ta minst 5 dagar FP för den veckan oavsett om det är en röd dag eller ej. Eller missförstår jag din fråga?
    Jag tror du missförstår min fråga

Jag vet att man måste ha sysselsättning 5 dagar för att skydda sin SGI. Och i praktiken så har jag ju det den veckan eftersom jag tis,ons,tors tar fp och mån och tisdag jobbar. Men.... måndag då jag jobbar kommer jag inte vara på jobbet eftersom det är en röd dag och jobbet är stängt. Jag antar att jag får lön för den dagen ändå eftersom jag egentligen ska jobba den dagen.

Jag kan väl inte ta ut fp den måndagen och samtidigt få lön för den dagen?
    Har månadslön så alla röda dagar då jag egentligen jobbar får jag ju lön för.
  • CeeJay
    ZAFT skrev 2009-03-22 21:46:15 följande:
    Jag tror du missförstår min fråga Jag vet att man måste ha sysselsättning 5 dagar för att skydda sin SGI. Och i praktiken så har jag ju det den veckan eftersom jag tis,ons,tors tar fp och mån och tisdag jobbar. Men.... måndag då jag jobbar kommer jag inte vara på jobbet eftersom det är en röd dag och jobbet är stängt. Jag antar att jag får lön för den dagen ändå eftersom jag egentligen ska jobba den dagen. Jag kan väl inte ta ut fp den måndagen och samtidigt få lön för den dagen?Har månadslön så alla röda dagar då jag egentligen jobbar får jag ju lön för.
    Nej jag förstår din fråga - eftersom du inte arbetar den dagen måste du ändå fylla ut med minst 3 dagar FP (eftersom du arbetar 2 dagar) men välj i så fall att ta tex lördag då om det inte "känns bra" med att ta den röda måndagen (vilket annars är helt ok )
  • CeeJay

Din "teori" faller ju när det gäller månadslön - det innebär ju att alla i så fall som har månadslön bara skulle behöva ta FP 3 dagar i veckan eftersom man får lön på helgen? Är det så du tänker när det gäller röda dagar?

Du skulle ju inte ha arbetat, rent teoretiskt sätt får du ju ingen lön för den dagen och det har ingen betydelse när det gäller SGI skyddet heller.

• ZAFT

Jag tänker som så att om jag ex har en tjänst på 100% så jobbar man ju fem dagar i veckan. Om då en måndag är röd så får jag ju fortfarande betalt för den dagen även om jag inte jobbar just för att den är röd.

Skulle jag jobba 100% så måste jag med andra ord söka fp för alla röd dagar som inträffar mitt i en vecka för att skydda min SGI?

• ZAFT

Nu jobbar jag ju inte 100% utan 50% och ska därmed jobba x antal dagar per månad för att det sak stämma. När det gäller den måndagen som är röd så ska jag ju jobba hur kan fk veta att jag inte jobbar den dagen då? Man kan ju ex ha egen planering eller något annat på jobbet (jobbar på förskola)

När det gäller mitt schema så har jag exempelvis inte exakt 20 timmar per vecka utan kanske 17 som är schemalagda eftersom vissa timmar räknas till möten, planering etc. Har rullande schema som innebär att jag kanske vissa dagar bara jobbar 7 timmar medan jag andra dagar jobbar 9. Måste jag då söka fp och de dagar jag bara jobbar 7 timmar för att fylla ut så det blir en 8 timmarsarbetsdag?

• 3 barns mor

beror nog på har du timlön måste du nog ta FP. men har du månadslön så behöver du inte för då får du ju betalt för röda dagar.

• ZAFT
    3 barns mor skrev 2009-03-23 07:54:27 följande:
    beror nog på har du timlön måste du nog ta FP. men har du månadslön så behöver du inte för då får du ju betalt för röda dagar.
    Var så jag tänkte med och jag har ju en anställning på 50% så jag har ju månadslön och inte timlön.
  • Tate

Får du lön för den dagen behöver du inte ta fp (det får du ju inte ens ), och lön för den dagen borde du ju få eftersom du är schemalagd då.

• ZAFT
    Tate skrev 2009-03-23 08:41:26 följande:
    Får du lön för den dagen behöver du inte ta fp (det får du ju inte ens ), och lön för den dagen borde du ju få eftersom du är schemalagd då.
    Ja det är det jag tycker med men jag har visst fått lite olika bud här. Kanske lika bra att ta en LN dag på ex lördag för att vara på den säkra sidan. Ojoj vilken djungel!
  • CeeJay

Men jag VET att jag har rätt För att skydda sin SGI ska man ta ut full FP minst 5 dagar i veckan och/eller arbeta. Arbetar man 2 dagar MÅSTE man ta ut minst 3 dagar full FP för att skydda sin SGI. Röda dagar spelar ingen roll. Läs nedan, det står ingenting om röda dagar och det är pga att det inte finns några undantag när det gäller SGI-skyddet.

www.forsakringskassan.se/fakta/fp/

• CeeJay
    CeeJay skrev 2009-03-23 11:14:21 följande:
    Men jag VET att jag har rätt För att skydda sin SGI ska man ta ut full FP minst 5 dagar i veckan och/eller arbeta. Arbetar man 2 dagar MÅSTE man ta ut minst 3 dagar full FP för att skydda sin SGI. Röda dagar spelar ingen roll. Läs nedan, det står ingenting om röda dagar och det är pga att det inte finns några undantag när det gäller SGI-skyddet.www.forsakringskassan.se/fakta/fp/...
    Men nu när jag läser din fråga igen måste jag nog erkänna att jag har missuppfattat din fråga ändä *skäms* Jag jobbar på FK men inte med föräldrapenning och har läst mig till det jag trodde är rätt. Dessutom är jag hemma och är sjuk så jag får be om ursäkt om jag stökat till tråden och kanske ändå har fel i det jag skriver.

Jag uppfattade inte att du är inplanerad att arbeta vissa dagar, jag tolkade det som att du själv kunde styra vilka dagar du skulle arbeta och vilka dagar du är föräldraledig.

Jag är fortfarande inte säker på om du behöver ta ut FP för måndagen, jag föreslår att du chattar med FK och försöker få ett svar där.
  • ZAFT
    CeeJay skrev 2009-03-23 11:14:21 följande:
    Men jag VET att jag har rätt För att skydda sin SGI ska man ta ut full FP minst 5 dagar i veckan och/eller arbeta. Arbetar man 2 dagar MÅSTE man ta ut minst 3 dagar full FP för att skydda sin SGI. Röda dagar spelar ingen roll. Läs nedan, det står ingenting om röda dagar och det är pga att det inte finns några undantag när det gäller SGI-skyddet.www.forsakringskassan.se/fakta/fp/?page=/priv...
    Jag vet att man måste ta 5 dagar för att skydda sin SGI oavsett om det är röda dagar eller inte. Men jag ska ju jobba den dagen men gör det inte eftersom jobbet är stängt. Men vissa jobbar ju oavsett om det är röda dagar eller inte. Hur kan fk veta att jag inte jobbar? Skulle ju lika gärna kunna vara så att jag jobba hemifrån den dagen. Den dagen ingår i min 50% tjänst.

Pratade med fk förut på chatten om mitt schema som ser så olika ut, har inte exakt 20tim/veckan å mitt schema eftersom vi har mötene etc som inte står i schemat och då sa hon att jag har ju en 50% tjänst så om jag ex är på jobbet 17 timmar och har planering och möten utanför arbetstid 3 timmar så räknas det in oxå. De sa att jag har ju en 50% tjänst och fyller då upp med 50% fp oavsett hur många timmar jag är på jobbet per vecka.
  • ZAFT
    CeeJay skrev 2009-03-23 11:41:33 följande:
    Men nu när jag läser din fråga igen måste jag nog erkänna att jag har missuppfattat din fråga ändä *skäms* Jag jobbar på FK men inte med föräldrapenning och har läst mig till det jag trodde är rätt. Dessutom är jag hemma och är sjuk så jag får be om ursäkt om jag stökat till tråden och kanske ändå har fel i det jag skriver. Jag uppfattade inte att du är inplanerad att arbeta vissa dagar, jag tolkade det som att du själv kunde styra vilka dagar du skulle arbeta och vilka dagar du är föräldraledig.Jag är fortfarande inte säker på om du behöver ta ut FP för måndagen, jag föreslår att du chattar med FK och försöker få ett svar där.
    Jo jag har schemalagt vilka dagar jag ska jobba och den evckan har jag tre dagar schemalagda och tar ju då ut 2 fp dagar. Men jag får inte bestämma själv vilka dagar jag jobbar utan jag jobbar utifrån ett rullande schema som jag har.

Men jag söker en LN dag för lördagen den veckan för att vara på den säkra sidan så slipper jag fundera och oror mig över att min SGI inte är skyddad .
  • pigglet

Jag tror VERKLIGEN inte att du behöver ta ut en extra fp-dag den veckan! Du resonerar ju helt rätt. Du HAR ju lön för den dagen, då har du lön/fp 5 dagar den veckan!

Svar på tråden Röd dag?