• Anonym (Jonna)

bekanta fått reda på att jag har ärenden hos kf via en tidning!? Hur går detta till?

Några bekanta har fått reda på att jag har ett ärende som gått till kf, via en tidning som den bekante har på jobbet, från intrum justitia. Hur går det till??
    Jag är bara en vanlig privatperson som inte har nått med det företaget att göra.

Jag misstänker att dom själva har tagit reda på detta, alltså gjort en kreditupplysninge. Fick ett sådant brev hem men slängde det utan att läsa. Så misstänker att dom tagit en kreditupplysninge på mig.

Någon som vet om det finns en sådan tidning som dom skickar ut till företag, med även privatpersoners ärenden i??

Tycker det låter konstigt.

• Svar på tråden bekanta fått reda på att jag har ärenden hos kf via en tidning!? Hur går detta till?
  • sasssyy

låter ju som brott mot PUL, man får inte publicera namnuppgifter och sånt utan tillstånd.. å andra sidan kan vem som helst ringa KF och be om upplysning och då skickas INTE någon information hem till den man begärt upplysning om.

Men jag måste säga att jag är jävligt förvånad -om du ursäkter uttrycket- hur man kan slänga ett fönsterkuvert. Hur vet du att det stod att det var en tagen kreditupplysning? Kan ju ha varit en räkning, meddelande om kredituppl har oftast inte avsändare på sig.

Sen är det ju faktiskt DITT ansvar att kolla sånt, för det KAN ju vara någon som försökt skaffa kredit i ditt namn och därför har kreditkoll blivit tagen.

ja ja.. lätt att vara efterklok och du kan inget göra nu, men vad vinner personen på att ta en upplysning om dig?

Fråga vad tidningen hette om är det så att de har publicerat uppgifter om dig så ska du ta ett allvarligt snack med dem om detta, man får inte sprida personuppgifter.

• MikPel

Anonym (Jonna) skrev 2009-03-21 14:25:41 följande:

Några bekanta har fått reda på att jag har ett ärende som gått till kf, via en tidning som den bekante har på jobbet, från intrum justitia. Hur går det till?? Jag är bara en vanlig privatperson som inte har nått med det företaget att göra. Jag misstänker att dom själva har tagit reda på detta, alltså gjort en kreditupplysninge. Fick ett sådant brev hem men slängde det utan att läsa. Så misstänker att dom tagit en kreditupplysninge på mig. Någon som vet om det finns en sådan tidning som dom skickar ut till företag, med även privatpersoners ärenden i?? Tycker det låter konstigt.
    Svensk handels tidning justitia

Där står diverse betalningsanmärkningar

Brukar finns hos biblioteken
  • fruis

Enstaka ärenden vet jag inte om de publiceras någonstans men t.ex. konkurser och skuldsaneringar publiceras ju i Post- och Inrikes Tidningar med personnummer, namn och allt.

• Waldo

I den tidningen brukar det inte stå om några enstaka personers anmärkningar.
    Så det låter lite konstigt. Tidningen skulle bli vääääldigt lång isåfall.

Men denna informationen är offentlig. Vem som helst kan ringa till KFM och få reda på skuldsaldo om personer och företag. Så om man som "bekant" tycker det är intressant att ta reda på sådan information, men inte kan stå för det är det lätt att bara ringa. KFM behöver inte upplysa dig om att dom lämnat någon info om detta

Skulle någon däremot göra en kreditkontroll via nätet på dig kommer det hem ett sådan brev som du beskriver. Har du fått ett sådant brev skulle du kollat vem som gjort sökningen, det står i brevet.

• superanna
    Waldo skrev 2009-03-21 17:54:25 följande:
    I den tidningen brukar det inte stå om några enstaka personers anmärkningar.Så det låter lite konstigt. Tidningen skulle bli vääääldigt lång isåfall.Men denna informationen är offentlig. Vem som helst kan ringa till KFM och få reda på skuldsaldo om personer och företag. Så om man som "bekant" tycker det är intressant att ta reda på sådan information, men inte kan stå för det är det lätt att bara ringa. KFM behöver inte upplysa dig om att dom lämnat någon info om dettaSkulle någon däremot göra en kreditkontroll via nätet på dig kommer det hem ett sådan brev som du beskriver. Har du fått ett sådant brev skulle du kollat vem som gjort sökningen, det står i brevet.
    På kreditkollsidorna på nätet skickas INTE något brev hem om det är ett företag som gjort upplysningen på dig. endast om det är en privatperson som kollar dej. (ratsit.se, upplysning.se osv)
  • Anonym

Har en kollega vars sambo arbetar åt ett företag som har väldigt många smårföretagare som kunder. De får uppgifterna uppdaterade varje månad tror jag att det är. Privatpersoner som företag finns med.

Inte alls konstigt. Visst händer det att vi får reda på att bekanta och arbetskollegor finns med men det är inget man pratar om med varken den berörda eller någon annan om inte den som är berörd själv valt att berätta den informationen.

• Anonym

# 1 "man får inte publicera namnuppgifter och sånt utan tillstånd"
    Tyvärr är många av samma uppfattning och inser inte hur mycket som är offentliga uppgifter. Kolla bara in ratsit, man får veta adress och personnummer utom de sista 4 siffrorna. Jag kollar aldrig eniro eller hitta för att se vart någon bor, ratsit har garanterat så länge man inte har skyddade uppgifter.

• Anonym

Vad heter den, taxerings katalogen? Alla kan väl få den, om den bara är till för företag kan man alltid starta något sketet handelsbolag. Kollade upp alla mina ex i den. Den fulaste av mina killar tjänade tydligen rysligt bra idag men har var också rysligt ful så inget jag hänger läpp över

• MiLuna

ratsit.se är en sida där även privatpersoner kan se och göra förfrågningar om mycket.

kanske där dina bekanta begärt upplysning om dig.

den sidan använder vi av oss på mitt arbete

• Anonym

Finns en tidning där både företag och privatpersoner finns med. Den kommer ut en gång i månaden tror jag. Har läst i den många gånger och hittat många bekanta privatpersoner i den.
    Där syns det om man har typ skatteskuld eller skult hos kronofogden.

• Bebislängtan82

Jo det skickas papper hem från kreditkollsidorna på nätet.

En sk vän gjorde en upplyssning på mig utan min vetskap,en dag fick jag hem en kopia på kollen där det stod namn på den som gjort det samt dennas adress och nr

Är 2009 vårt år
  • Bebislängtan82

Läste fel jag sorry

Är 2009 vårt år
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-03-24 08:16:12 följande:
    Finns en tidning där både företag och privatpersoner finns med. Den kommer ut en gång i månaden tror jag. Har läst i den många gånger och hittat många bekanta privatpersoner i den.Där syns det om man har typ skatteskuld eller skult hos kronofogden.
    Stämmer, min mans företag har prenumererat på den.
    MYCKET intressant läsning, man hittar alltid någon man känner nästan.
    (kommer ut en gång i veckan).
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-03-24 08:24:32 följande:
    Stämmer, min mans företag har prenumererat på den. MYCKET intressant läsning, man hittar alltid någon man känner nästan. (kommer ut en gång i veckan).
    Va? Vad heter den tidningen?
  • Anonym

Den heter Svensk Handelstidning Justitia, kallas oftast bara Justitia.

Svar på tråden bekanta fått reda på att jag har ärenden hos kf via en tidning!? Hur går detta till?