• lurifix

Röda och irriterad i vecket under hakan. Vad kan man göra?

Min son är 2 månader och sen i går har det blivit jätte irreterat och jätte rött i vecken under hakan. Han är ganska knubbig och har många veck.
    Vad kan jag göra mer än att torka och tvätta honom där?

• Svar på tråden Röda och irriterad i vecket under hakan. Vad kan man göra?
  • Cia o krabaten

*Se till att hålla rent. Flera ggr/dag
    *Blir det ritkigt illa-smörj med inotyol. Det kan tom bli sår
    *Smörj där med babyolja när han badar/duschar. Dte gör att det inte fastnar lika lätt sen.

Det går över när de börjar få hals sådär vid 9mån

• lurifix

Så det går bra att smörja med inotyol?

• Fennyxx

Är det väldigt ilsket så ska du kanske kolla m bvc om han råkat få svamp. Annars är det väl inte så mycket annat att göra än att hålla så torrt det går. Jag höll isär tjejens halsveck när hon ammade så att det skulle luftas lite då i alla fall. Hade på lite Inotyol också när det var som värst.

• LillaMi81

Min dotter hade också så när hon var bebis. En bvc-sköterska sa en sak (salva) och en annan en helt annan sak(puder). Det som funkade var i vilket fall att ha på puder om det redan blivit rött och huden blivit typ glansig liksom. Eftersom pudret gjorde området torrt.

• Cia o krabaten

Men pudret blir ju bara en ggega ihop med saliv och bröstmjölk och skit

• LillaMi81

Inte om man gör rent först och ha på pudret sen. För då torkar pudret upp det "glansiga" i huden och det kan läka. Salva gjorde bara området fuktigt. Men det beror kanske på om huden inte "gått sönder" redan. Om inte så kanske salva funkar. På min dotter blev det värre av salva.

• lurifix

Tack för svaren.
    Jag var lite orolig men nu känner jag mig lugnt, att det värkar vara ganska vanligt.
    Ska börja med att ta på lite inotyol och sen så ska jag visa upp honom när jag ska till bvc på tisdag.
    Tack!

• 3 barns mamma84

Skaffa dreggellap.

• LillaFamiljenGustav

mille är 9 v och det är samma sak här
    svårt när hela ungen bara är en massa veck! haha
    iaf
    jag försöker torka så gott jag kan. med lite vatten med olja i och sedan torka och ta bröstmjölk på. som får torka. det funkar bäst
    men sedan får han inte kräkas så att det hamnar där. alltså bara att torka och torka (men inte heller för mycket av den varan)
    men det har blivit mycket bättre nu på några veckor och mest pga att han allt mer börjar lyfta hakan och äntligen lyckas få med sig vecken så att det kommer luft
    innan spelade det ingen roll om han lyfte för vecken ville inte vecklas ut
    haha
    stackars unge...

nej men lycka till

• Bääbis

Hej

Min dotter har samma problem och det bästa är puder. har också testat salva men det blev bara värre eftersom det inte blev tort utan mer fuktigt. Det bästa är att försöka hålla torrt och pudra efter varje gång man gör rent där.

• Anke

min dotter hade knappt någon hals första året och fick svamp där under. vi fick en svampsalva att smörja med och det gick bra. bara försöka att hålla det rent och torrt, vi körde inget puder eller annan salva.

dregel lapp är ett bra tips, men dottern dreglade inte, hon hade bara tätt.
    ¨ ¨*:+..+¤+:.:Nora 060810 ♥ Pricken Bf 090430¨:.:+¤+..+:*¨¨ ¨
  • Lillan79

Ett tips är att låta honom ligga på mage ofta, för då luftar det under hakan när de lyfter huvudet :)!

• 3 barns mamma84
    Anke skrev 2009-03-21 17:11:58 följande:
    min dotter hade knappt någon hals första året och fick svamp där under. vi fick en svampsalva att smörja med och det gick bra. bara försöka att hålla det rent och torrt, vi körde inget puder eller annan salva.

dregel lapp är ett bra tips, men dottern dreglade inte, hon hade bara tätt.
    Min son hade också svamt hakan och hela ryggen fullt vi fick också salva mot svamp och allt försvann
  • 3 barns mamma84

Ett tips kolla upp detta så det inte är svamp.. vi två jag och Anka våra barn fick svamp.

• Babolino79

Förutom att tvätta o torka torrt, så smörjer jag med Miniderm, o tycker att det blivit bättre. Lycka till!

Svar på tråden Röda och irriterad i vecket under hakan. Vad kan man göra?