• Empo

Ni som har behandlats med cellgift! (Methotrexateteva)

Har just påbörjat cellgiftsbehandling av sorten methotrexateteva.
    Det är ju en rätt låg dos (4 tab i veckan)

Kan man tappa håret av det?
    Jag glömde fråga min läkare och nu blev jag nojjig...

• Svar på tråden Ni som har behandlats med cellgift! (Methotrexateteva)
  • vampyria2

Nej det ska du inte göra {#lang_emotions_sunny}  Min sambo äter 8 tableter i veckan han mådde lite illa några dagar efter han tog dem i början, men efter nån månad så märkte han inget av att han tog dem.
    Vi frågade om hår avfall och de sa att det var för låg dos för att det skulle hända {#lang_emotions_dreamer}

• Empo

Åh, skönt att höra!

Varför äter han cellgift?
    Blev han trött av tabletterna?

• vampyria2

Han har Psoriasis och atris, varför tar du dem {#lang_emotions_dreamer}
    Samma där de första veckorna blev han lite tröttare än vanligt men sen så gick det över och nu märker han inget av att han tar dem.
    Hur mår du då?

• Empo

Jag har också psoriasis.. En väldigt envis omgång efter jag fick barn, så detta är som sista metoden kvar att pröva.

Blev han frisk? Eller blev han iaf bättre? Hur länge har han gått på cellgift? Hade han psoriasis över hela kroppen?
    Åh, berätta allt

Än så länge mår jag bra, känner mig bara slö och lite yr.
    Men just nu är det inget så länge jag inte tappar mitt hår...

• vampyria2
    Empo skrev 2009-03-21 17:15:08 följande:
    Jag har också psoriasis.. En väldigt envis omgång efter jag fick barn, så detta är som sista metoden kvar att pröva. Blev han frisk? Eller blev han iaf bättre? Hur länge har han gått på cellgift? Hade han psoriasis över hela kroppen? Åh, berätta allt Än så länge mår jag bra, känner mig bara slö och lite yr. Men just nu är det inget så länge jag inte tappar mitt hår...
    Nej du inte sista metoden {#lang_emotions_sunny}  Hans psoriasis gick inte bort med endast cellgifterna så han fick en spruta som heter Humira, den tas var annan vecka, den tog bort hans problem.
    Han hade över nästan hela kropen och även i lederna, efter fyra sprutor så var allt så gott som borta och han hade inte ont i lederna eller ryggen längre {#lang_emotions_dreamer}
    Så om det inte funkar för dig säg till att du har hört talas om den sprutan, den har man inte använt mot psoriasis så länge så din läkare har kanske inte hör talas om den än {#lang_emotions_dreamer}

Det är 1½ år sen han började med cellgifterna, humiran 1 år sen.

Hanhar haft svåra problem i 10 år så han är väldigt lycklig över att slippa ha ont mer {#lang_emotions_smile}
  • Empo

Jo, läkaren berättade om den sprutan, men det var tydligen inget man skulle använda om man ska skaffa barn inom en snar framtid, vilket vi ska...
    Men vi får se hur jag svarar på denna behandling och sen ta ställning till hur jag ska gå vidare. Jag har haft psoriasis sedan dagisålder, men 1 vecka efter förlossningen var HELA jag täckt av psoriasis..
    Så vi får väl se hur det går nu!

Behöver han ta sprutor än?
    Hade han psoriasis över hela kroppen? Försvann alla prickar/fläckar?
    Tycker du jag är frågvis?

• vampyria2

Nej jag förstår att du har frågor {#lang_emotions_sunny}
    Ja men måste ha uppehåll på 3-5 månader om man ska ha barn.
    Han kommer att få ta sprutorna hela livet, han var sjuk och fick då inte ta dem på fyra veckor då kom fläckarna tillbaka.
    Ja han hade på så gott som hela kroppen och allt försvan med hjälp av sprutan och cellgifterna.

Håller tummarna för att det räcker med cellgifterna för dig, men annars så är det ju skönt att veta att det finns mer hjälp sen när du har fått fler barn {#lang_emotions_dreamer}

• LaFontaine

Empo: Humira går alldeles utmärkt att ta när man ska skaffa barn. Methotrexate är det däremot värre med då man ska vara medicinfri i 6 månader innan man skaffar barn. Det är tydligen gravt fosterskadande.

Av den anledningen fick jag istället Enbrel som sedan, på grund av överkänslighet, byttes ut mot Humira. Behandling med Humira ska däremot avbrytas så fort man blir gravid.

• vampyria2
    LaFontaine skrev 2009-03-21 19:11:45 följande:
    Empo: Humira går alldeles utmärkt att ta när man ska skaffa barn. Methotrexate är det däremot värre med då man ska vara medicinfri i 6 månader innan man skaffar barn. Det är tydligen gravt fosterskadande. Av den anledningen fick jag istället Enbrel som sedan, på grund av överkänslighet, byttes ut mot Humira. Behandling med Humira ska däremot avbrytas så fort man blir gravid.
    Fast min sambos läkare sa att han måste vara fri från humiran och cellgifterna i 3-5 månader. Sen så kunde han äta en låg dos med cellgifterna istället och det gör ju TS {#lang_emotions_dreamer}
  • LaFontaine
    vampyria2 skrev 2009-03-21 19:51:44 följande:
    Fast min sambos läkare sa att han måste vara fri från humiran och cellgifterna i 3-5 månader. Sen så kunde han äta en låg dos med cellgifterna istället och det gör ju TS
    Min sa precis tvärt emot.
    Läs denna sidan 9:
    www.emea.europa.eu/humandocs/PDFs/EPAR/humira/H-481-PI-sv.pdf

Cellgifter däremot www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7&UserTypeID=2
Svar på tråden Ni som har behandlats med cellgift! (Methotrexateteva)