Ettåring hostar blod, fick bara hostmedicin.
Tycker så synd om min lilla ettåring. Vi har varit sjuka både jag och mina två döttrar från och till i ca 5 veckor i sträck nu. Det har bara varit några enstaka dagar som vi varit bättre emellanåt. Vi har hosta, feber, heshet, är snoriga och huvudvärk.
Efter de första 10 dagarna gick vi till läkare med ettåringen och läkaren misstänkte lunginflammation av typen mycoplasma och det hördes rossel i lungorna när läkaren lyssnade på dom. Hon fick antibiotika, ery-max och hostmedicin mollipect.
En vecka senare var det 4-åringens tur med läkarbesök och likadan antibiotikabehandling och en annan hostmedicin, lepheton som dom sa att vi kunde ge av till lillasyster också.
Sen några dagar senare var det min tur, fick samma antibiotika och en tredje sorts hostmedicin, cocillana-etyfin.
Ingen av dessa mediciner verkade ha någon större verkan, men hostan började bli bättre och jag tänkte att vi är väl på bättringsvägen, men icke.
Under denna tid fick vi alla tre dessutom rejäla ögoninflammationer som kom och gick som vi fick salva för av läkaren.
1-åringen fick alltså sin antibiotika för en månad sen och hon är värre nu än då. Hon har haft feber som kommer och går under tiden men nu har hon haft uppåt 40 graders feber i över en vecka och vill inte äta och hostar nu blodblandat slem och kräks av hostan och kan inte sova utan att hosta hela tiden. Ingen av hostmedicinerna hjälper.
Igår gick vi alltså till läkaren för att jag inte tycker att det kan vara särskilt bra om en 1-åring (eller vem som helst för den delen) hostar blod och mår så dåligt.
Då frågade han om hon kunde vara allergisk och jag sa att det får man väl inte 40 graders feber av, nej sa han. Halsen var röd och ena örats trumhinna var irrriterad och buktade inåt, vilket betydde att det var negativt tryck i örat eftersom slemhinnorna i näsa och bihålor var svullna.
Han undrade om någon i släkten har astma, men det har ingen så vitt jag vet. Dom tog halsprov (streptokocker) och crp och halsprovet var negativt och sänkan var 19, alltså inte särskilt hög. Han sa att det kunde ju vara mycoplasma, men att han inte ville ge någon antibiotika innan han säkert visste och dom tog därför ett blodprov (som tydligen inte är alltsför säkert resultat av) som inte skulle bli klart förän om ca 1 ½ vecka.
Labbpersonalen såg och hörde vår dotter, ringde speciellt till analyslabbet på sjukhuset och frågade hur lång tid analysen tar och sa att dom tyckte att det vore dumt att vänta så länge på att behandla henne med tanke på hur hon mår och gick till och med och pratade med läkaren om detta två gånger.
Självklart är det läkaren som är utbildad i medicin och han som tar beslutet, men den förre läkare vi var hos för en månad sen tyckte att med tanke på symtomen var det ingen mening att ta ett osäkert test som tog lång tid att analysera och låta barnet må dåligt så länge om man kan ge medicin direkt istället och nu mår hon som sagt värre än på det första läkarbesöket.
Slutsatsen blev att vi bara fick en annan hostmedicin, lepheton-desentol. Jag sa att storasyster redan fått lepheton och att vi provat den på lillasyster också som läkaren sa, men den hade ingen effekt på henne. Den här hade ett tillägg av ett annat desentol i sig sa han, så den skulle funka annorlunda.
Hade själv ingen läkartid men efter att läkaren hörde mig hosta i väntrummet med dottern skrev han ut samma medicin åt mig också utan att jag ens frågat eftersom han tyckte att jag hostade så illa.
Nåväl, köpte hostmedicinen på apoteket och gav till dottern och mig, med ingen effekt. Vi hostar lika mycket ändå.
Är det ok att en ettåring ska hosta blod utan att ge någon annan behandling än hostmedicin som inte fungerar?
Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, men känner mig bara så frustrerad och irriterad när jag inte kan hjälpa mitt barn som mår dåligt, trots att jag läser till sjuksköterska 5:e terminen.