• hink o spade

Hur steka fläskkotletter så de blir möra?

Hur steker ni fläskkotletterna så de blir riktigt möra?

• Svar på tråden Hur steka fläskkotletter så de blir möra?
  • Dex

Bryn dem på bägge sidor, häll sedan lite vatten i stekpannan och låt dem bräsera under lock ca 10 minuter

• M Y L F
    Dex skrev 2009-03-21 18:51:40 följande:
    Bryn dem på bägge sidor, häll sedan lite vatten i stekpannan och låt dem bräsera under lock ca 10 minuter
    Ungefär så gör vi med. Vi slänger i lite buljong och lök också. Blir jätte gott. Om låter det koka längre ungefär 30-40 minuter så trillar köttet av benen och det gillar mina barn.
  • häxvrål

Jag brukar marinera mina fläskkotletter i LITE olja, vinäger, soja och grillkrydda. Sedan steker jag dem lite på varje sida, häller på marinad plus vatten och låter dem puttra ca 40 min. Tar i lite grädde om jag har.

• hink o spade

Tack så jättemycket för era svar!

Är det någon mera som har kommit på något bra knep för att få
    fläskotletterna möra, så är ni välkomna med flera tips.

• milla2

jag kryddar dom rejält sen steker jag dom så de får färg i pannan sen in i ugnen i en halvtimme de smälter sen i munnen...

• VulgusProfanum

Jag kokar min fläskkotletter först så att de är möra. Efter det så på med grillolja och kryddor och in i grillen. De blir supermöra och det blir så gott.

Don´t pee on my leg and tell me it´s raining
  • hink o spade
    VulgusProfanum skrev 2009-03-22 08:10:48 följande:
    Jag kokar min fläskkotletter först så att de är möra. Efter det så på med grillolja och kryddor och in i grillen. De blir supermöra och det blir så gott.
    Hur länge ungefär kokar du kotletterna innan grillningen?

Kan man steka istället för att grilla, efter kokningen?
  • MBert

Ett välkänt tips är att marinera i något syrligt-sött. Det mörar köttet. Jag har någon marinad där man ska lägga i ett moget (gränsen till övermoget) päron eller kiwi. Sen ska det ligga och möra i ca en halvtimme innan köttet steks hastigt.

• Ica 6

Jag brukar lägga dem i marinad några timmar först sen steker jag
    dem iugnen och de blir jättemöra....

Tar ett recept i ICAs rutiga kokbok som heter Allans kotletter...

• hink o spade

Ica 6 skrev 2009-03-22 12:50:23 följande:

Jag brukar lägga dem i marinad några timmar först sen steker jag dem iugnen och de blir jättemöra....Tar ett recept i ICAs rutiga kokbok som heter Allans kotletter...
    Har hittat receptet.

En fråga: Blir det Sky/sås så det räcker, eller måste man koka extra sås?
  • SE10

Köper kotletter av bra kvalitet till att börja med och ser till att de inte blir överstekta, de ska precis vara genomstekta och fortfarande lite, lite rosa i mitten. Saftigt, mört och gott.

• linjes

Stek dom lite snabbt på spisen och sen i ugnen

Svar på tråden Hur steka fläskkotletter så de blir möra?